Historiens vingslag

Det kändes bra att få lite handledning idag och min handledare tyckte att jag har varit ganska duktig, fast han säger att jag kommer att få ligga i de närmaste veckorna och att jag har mycket kvar att göra. Hey, tell me something i didn't know...  Efter Valborg är det tre veckor kvar, och det kommer att bli stressigt vill jag lova! Fast min uppsatsidé verkar hålla och jag tror att uppsatsen kommer bli riktigt rolig! (Jag har nog blivit lite studieskadad när jag refererar till en statvetenskaplig studie som "rolig" kom jag precis på...)

En sak som faktiskt är riktigt roligt när det gäller att plugga i Uppsala är att man ibland verkligen känner historiens vingslag piskar en i ansiktet... Förvisso finns det mycket nybyggt och moderna byggnader inom Uppsala universitet, men samtidigt så finns det en del ställen som är ÜBER-gamla. Ta huset som jag besökte idag till exempel, där min handledare jobbar. Det är ett litet gårdshus som ligger vid Skytteanum (en byggnad som oxå är gammal som gatan, typ från medeltiden), ett stenkast från domkyrkan. Första gången jag gick in där så trodde jag att jag var ute och cyklade helt, det var som att besöka en blandning av lustiga luset och ett av de där gamla husen på Skansen, det knarrade och gnisslade och var kolsvart, det fanns inte en rät vinkel i hela huset och tapeterna, som nästan höll på att falla av väggarna, såg ut att vara flera hundra år gamla. Det var som att kastas nått sekel bakåt i tiden bara man klev innanför dörren!

Här kan ni se mina favoritbyggnader i Uppsala:



"Det lustiga huset"



Carolina Rediviva, här var jag idag för att låna en bok. Inne på Carolina är det lite militärisk stämning, man måste lämna in jacka och väska i garderoben för ens få gå in i biblioteket. Och om man tappar bort sin garderobsbricka måste man betala 20 kronor till "Överbibliotekarien" (Det är sant, överbibliotekarie... jag tror jag dör... haha)



Skytteanum och Valvgatan. Skytteanum är ett riktigt gammalt hus som bygdes redan på medeltiden, här har jag haft många seminarier och handledarträffar oxå. Inne på Skytteanum bor Leif Lewin, han är ett mycket stort namn inom statsvetenskapen och har skrivit kioskvältare som "Bråka inte! -om vår tids demokratisyn" och "Ideologi och strategi: svensk politik under 100 år".



Universitetshuset, en av universitetets allra vackraste byggnader enligt min mening!



Uppsala domkyrka, å så fint! :)


Kommentarer
Postat av: Jonas

åhh, nu slår uppsalaromantiken till igen... är det verkligen sant att jag ska lämna detta inom en månad?! tur att jag har några terminer kvar med studierna iaf så att jag har många anledningar att komma tillbaka!

Postat av: Sofia

Jonas: Jag tycker inte att ni ska flytta över huvudtaget! :(

2006-04-27 @ 20:51:02
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Sara

Är det här ditt försök få oss att inte flytta!? ;)
Uppsala är verkligen fantastiskt så till alla er som läser bloggen och inte bor i Uppsala -åk hit! Ännu bättre, börja plugga vettja.

kram kram

2006-04-27 @ 21:12:32
Postat av: Sofia

Sara: Jag gör allt som står i min makt, det kommer bli tomt utan er i stan!

2006-04-27 @ 22:48:28
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback