Välkomna till EU!!

Apropå saker som hände under min anti-bloggningsperiod...

I torsdags förra veckan besökte jag en lustig tillställning i Bryssel. Det var Kommissionen som anordnade en liten cermoni för att välkomna Bulgarien och Rumänien in i EU. De blir EU-medlemmar från och med 1 januari. Självklart ville jag och min praktikantkollega Lina vara med och fira. Och vilket firande sen då! Vi fick flaggor att vifta med, och det gjorde vi energiskt. Sedan blev det tal, och inte vilka talare som helst... Kommissionärpresidenten Barroso och utvidgningskommissionären Olli Rehn liksom Bulgairen och Rumäniens premiärministrar var på plats.

44180-677
Oj, vilket högtidligt ögonblick. Längst till höger är Olli Rehn!


Barroso

Som kronan på verket skulle Barroso och Rehn "unveil a huge ginger bread EU-map, where Bulgaria and Romania will be added on" (dvs avtäcka en gigantisk EU-kartspepparkaka), ni kan ju förstå att det var en hysterisk feststämning. Mitt i allt detta blev jag sedan intervjuas av rumänsk tv... Ungefär så här gick dialogen:

Rumänsk reporter: Hello, whats your name and where are you from?
Jag: My name is Sofia and I am from Sweden.
Rumänsk reporter: Why are you here?
Jag: I am here to welcome Romania and Bulgaria to the European Union. And I am very excited about this huge ginger bread cookie!!
Rumänsk reporter: Thank you very much!

44180-676
Jag och Lina framför pepparkakan.

Festligheterna tog inte slut där. Sedan skulle hela församlingen hålla händer och bilda "the longest human chain ever"... Kedjan skulle starta med kommissionärerna och "sedan sträcka sig ut över Europa", här avvek jag och Lina för det började bli lite väl pinsamt, och inte fick man smaka av pepparkakan heller. Men festligheterna fortsatte och fortsätter kanske ännu...

However, jag hoppas att Bulgarien och Rumänien känner sig hjärtligt välkomna in i gemenskapen!!

Här kan ni se lite mer bilder från äventyret (som inom kommissionen benämndes "the ginger bread event").


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback