Mera Mohammed!

Herregud vad deprimerande det är att titta på nyheterna! Den här Mohammedkarikatyrstoryn har verkligen gått totalt över styr. Jag undrar hur många av alla ilskna demonstranter, som praktiskt taget är villiga att offra sina liv, som överhuvudtaget har sett de aktuella bilderna?

Som jag tidigare skrivit så kan jag absolut förstå att bilderna uppfattas som oerhört kränkande och provocerande och det känns som om det kanske inte var en slump att de publicerades i Europas mest främlingsfientliga land.

Samtidigt kan jag se det som att karikatyrerna väcker en viktig debatt, men alla har säkerligen sitt eget sätt att tolka bilderna. Vad den ena tolkar som hånande och provocerande karikatyr tolkas av en annan som humoristik satir. Min tolkning är att artikeln "Mohammeds ansikten" visade på hur mångfacetterad den muslimska religionen är. Den mest kontroversiella bilden, den där Mohammed är utklädd till självmordsbombare, tolkar jag inte som att muslimer i allmänhet är terrorister utan beskriver snarare det tragiska i hur terrorister använder sig av religionens, Guds och Mohammeds namn för att begå groteska våldsbrott. Jag tror att Mohammed vänder sig i graven varje gång någon mördar eller begår andra fasansfulla brott i hans namn, det tycker jag är kränkning av hans minne om något. Och eftermaningarna till dessa bilder har ju faktiskt snarare fått oss i väst att få våra fördomar besannade, även om de flesta av oss vet att det bara är en ytterst liten grupp extrema fanatiker som sticker ut. Jag vet att koranen kan tolkas på otroligt många sätt, det är hemskt synd att det bara är de fanatiska tolkarna som får medialt utrymme här i väst.

Jag hoppas verkligen att alla stormiga känslor lugnar ner sig snart!! Jag är lite orolig eftersom min mamma ska åka till Egypten imorgon...


Kommentarer
Postat av: Carolina

problemet är väl också att det enligt islam är strängt förbjudet att avbilda mohammed.

2006-02-07 @ 09:23:15
Postat av: Sofia

Jo, absolut! Men jag tycker personligen att Mohammed blir mer kränkt av att användas som ursäkt för terrorism än att bli avbildad...Det är konstigt att inte det ifrågasätts mer än några provocerande bilder som är målade av icke-muslimer i ett fjärran land... Jag antar att allt kommer att ordna sig på domedagen, då vi alla får vårt rättmätiga straff, until then, not much to do...

2006-02-07 @ 09:37:13
Postat av: Gäddan

Ta bort länken!!!!!

2006-02-07 @ 09:39:43
Postat av: Sofia

Ge mig gärna en vettig anledningen till att man inte ska kunna se vad debatten handlar om i så fall??

2006-02-07 @ 09:59:36
Postat av: Carolina

jag tycker att man måste fråga sig, vad det är som gör att de blir så arga för en sån liten sak? det måste ju vara något annat, en ilska som egentligen handlar om något större. deras reaktioner står ju inte i proportion mot vad som har hänt, tycker jag. dessutom kan man fråga sig om det hade varit legitimt om vi hade reagerat på samma sätt i europa (tex bränt ner israels ambassad i sthlm) mot något de hade gjort. jag tror inte det...

2006-02-07 @ 12:08:27
Postat av: Leo

Vem är Gäddan att kräva det?

2006-02-07 @ 12:16:37
Postat av: Gäddan

En korkskalle!

2006-02-07 @ 12:30:20
Postat av: Josse

Håller med Carolina om att det rör sig om något större - bilderna blev någon sorts trigger. Jag kan tänka mig att människor på flykt, som känner sig maktlösa, uppryckta med sina rötter och i underläge håller fast vid vad som känns tryggt och heligt - i detta fallet religionen. Att skämta om det var kanske inte det smartaste, att sparka på någon som redan ligger liksom...(Ursäktar ju absolut inte dödshot och ambassadbränning, men jag kan förstå att ämnet är känsligt och att det var en smula smaklöst att tro att det skulle bli ett "roligt skämt") Det viktiga, som jag ser det, i det här läget är att Danmark som nation INTE ber om ursäkt, att Rasmusen håller sig till att personligen ta avstånd från bilderna, men att inte som statsminister blanda sig i. Hur hårt det här än slår mot Danmark som nation så är det ju fortfarande tidningsredaktören som är ytterst ansvarig för vad som publiceras i en tidning i en demokrati med tryckfrihet. Och tidningen har ju bett om ursäkt... En annan infallsvinkel, appropå att extremisterna använder religionen som ursäkt för terror och självmordsbombning, är ju att en stor andel av de muslimer som lever i väst har flytt från sina teokratiska regimer av olika anledningar. Borde inte det faktumet väcka en del tankar kring många muslimers tolkning av hur man lämpligast lever och verkar? Dock - som du säger Sofia -måste vi ju komma ihåg att det rör sig om extrema fundamentalistiska grenar inom islam som utför dessa attentat. Den kristna högern i USA är inte vidare förlåtande och resonabel den heller...

Postat av: Josse igen...

oj d blev en mindre roman visst, måste bero på att jag inte skrivit av mig i min egen blogg på ett tag. Ha överseende =)

2006-02-07 @ 15:32:34
Postat av: Sofia

Leo: Gäddan är min kära mor, hon är bara rädd för att jag ska bli kidnappad av islamistiska Jihad eller Hizbollah på väg till Ica bara... :)

Carolina och Josse: Ni är så kloka båda två. Det är ju väldigt ofta sociala och ekonomiska problem som är grogrunden till terrorism och det är ju ganska svårt för oss att sätta oss in i vilka enorma känslostormningar en sån här grej kan skapa, vi lever ju med helt andra livsvillkor. Inom den islamska världen spelar ju religionen en helt annan roll än för oss och, religion är politik, och livet kretsar kring religionen. Men självklart finns det inga som helst ursäkter för att bränna ambassader och hota med terrorhandlingar. Det är bara sorgligt alltihop. Religiös extremism skrämmer mig i alla former, vare sig den utspelas i Kuntby, Kashmir, Jerusalem eller Damaskus.

2006-02-07 @ 15:59:23
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback