Mohammed och Danmark

Enligt Jonas blogg så är man en feg bloggare om man inte tar upp den senaste tidens rabalder kring karikatyrerna av profeten Mohammed i den danska tidningen Jyllandsposten... Och ingen skall kunna anklaga mig för att vara en fegis!!! :)

Jag har jäkligt brådis just nu, så jag sammanfattar min ståndpunkt lite snabbt:

Fokuset på den här frågan är helt felvinklat och det verkar som om det runt omkring i den muslimska världen råder stor osäkerhet på vad frågan egentligen rör, jag kan tänka mig att rykten och falsk information har piskat upp stämningen där.

Jag kan inte svara på vad jag egentligen tycker om publiceringen av bilderna, jag är ju personligen inte muslim och kan inte klandra människor som tagit väldigt illa vid sig av dessa bilder. Jag kan förstå att man tycker att tecknandet och publiceringen av dessa är hemsk, förkastlig,  rutten, osmaklig och inte minst provocerande.

Men att attackera danska och övriga skandinaviska intressen på grund av detta, bränna nationella symboler och storma ambassader på grund av detta är helt oförsvarbart. Man kan inte heller begära flera ursäkter och uttalanden av den danska regeringen och motsvarande, DET ÄR INTE DERAS SAK!! I ett land där yttrandefrihet råder skickar man ut helt fel signaler om man plötsligt låter en regering ansvara för vissa publikationer. Jag förstår om detta kan låta konstigt för människor som inte har egna erfarenheter av vad yttrandefrihet och pressfrihet innebär, men man kan inte begränsa ett lands fri- och rättigheter på grund av att det missuppfattas i länder där detta inte existerar. Den enda som är ansvarig för det här är Jyllandspostens ansvarige utgivare, och han är dansk och skall dömas enligt dansk lag och inte sharia. Skulle det här vara hets mot folkgrupp (vilket jag inte tar ställning till) så är det en dansk domstol som skall avgöra det. Att man runt om i världen bojkottar danska intressen, dödshotar skandinaviska politiker, stormar ambassader (som faktiskt är jämförbart med att storma utländskt territorium) är helt förkastligt och totalt oförsvarbart!

 Thats my point of view, shit nu måste jag fixa make upen! Puss

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback