Socialdemokratins dominans

Har setat på biblan hela dan och varit ganska så duktig faktiskt.... fast det är helt sjuuukt mycket kvar att läsa...! Eftersom jag inte har boken i fråga själv så måste jag anteckna hela tiden och skriva upp sidnummer och sånt inför när jag ska skriva läsrapporten sen vilket gör att man liksom aldrig får inte nått flyt med läsningen heller, vilket är lite irriterande....

När man väl kom in i boken lite så blev den ganska så intressant, har dock inte uppmärksammat hur störigt det är med kollektivanslutningen till Sossarna för LO-medlemmar.... SAP och LO är verkligen som ler och långhalm, fast enligt Torsten Svensson (författaren) så är det bara ett strategiskt drag från sossarna att vara så tighta med facket, dels för att hindra kommunistpartiet från att få ett starkt fäste i fackföreningsrörelsen och dels för att nå ut till arbetarklassen och skola den för en radikal socialdemokratisk politik. I och med att den klassiska arbetarklassens del av befolkningen minskar kraftigt hela tiden kan sossarna inte längre förlita sig på att nå någon parlamentarisk majoritet enbart på basis av arbetarklassröster, därför har man ändrat sin strategi lite allteftersom och försöker knyta sig närmare tjänstemannaorganisationer för att bredda sin väljarkrets och behålla sin parlamentariska dominans, på bekostnad av främst partier som Folkpartiet, snyft! Problemet för sossarna är att dem måste locka till sig nya väljargrupper samtidigt som man inte får vända sig bort från sina gamla ideal, eftersom man då riskerar att förlora det ursprungliga väljarstödet... Det är sånt här som jag sysslar med om dagarna, sexigt va?

Vid lunchtid idag så kom jag på att jag inte pallade att sitta på biblan längre... Man får träsmak i baken av de hårda stolarna, det känns nästan som om stjärtbenen ska skava hål i jeansen... ganska obehagligt! Jag bestämde mig i varje fall för att köpa boken och åka hem och läsa istället för att snika på bibliotekets referensexemplar.... Om jag säger så här... DUM idé att bege sig till bokhandeln idag! Det var så jäkla svettigt och galet mycket bokrea-människor. Till råga på allt var självklart bokhelvetet slutsåld, på samtliga bokhandlar! Grrr... irriterande, och den var inte ens på rea! "Socialdemokratins dominans" av Torsten Svensson är tydligen en riktig kioskvältare!!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Definitivt sexiga saker att hålla på med - hehe!

Håller med om att kollektivanslutningen var galen. Tur att den upphört! När jag diskuterar politik med min morfar som är sosse ute i fingerspetsarna brukar ofta denna "icke-demokratiska" fråga komma upp. En sosse av den gamla skolan ser knappt problemet i det hela då "ALLA" arbetare och LO-anslutna ju ändåröstade (s) på den tiden... Voivoi!

Postat av: Folkpartist - javisst!

Du kan ju prova att jaga boken på partihögkvarteret!

2006-02-24 @ 09:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback