Tentatrix!

Så var tentan avklarad, det kändes som att jag hade koll på det mesta så jag tror att det gick helt ok. Lite vanskligt när det handlar om siffror bara, för man kan ju ha gjort nån liten felberäkning nånstans i början som sen gör att allt blir knas. Mitt stora problem vad gäller tentaskrivning är att jag blir så uppstressad under själva tentan, det har blivit lite bättre nu men förrut hade jag en ständig tvångstanke om att jag var tvungen att vara klar och lämna in min tenta först av alla. Lite stressande som sagt. Nu tar jag dock lite mer tid på mig, kollar åtminstone igenom allt en extra gång innan jag lämnar in. Ett steg i rätt riktning (mot perfektionisten inom mig, jag skall hitta henne!!).

Att genomföra en tenta är för många likställt med en slags helig ritual. Alla har sina egna trix och knep för att lyckas med tentaskrivningen, jag har själv haft många olika ritualer genom åren. I början av min tenta-karriär så hade jag alltid en massa godis med mig, och jag började alltid varje tenta med att vräka i mig allt godis innan jag ens hade kollat på tentan. I och med tvångstankarna om att jag måste bli klar först gav jag så småningom upp idén med godis. Nu förtiden har jag aldrig med mig nån mat eller godis, inte ens lite vatten.

En annan ritual som jag utvecklade tidigt och som jag fortfarande kör stenhårt på är att rocka loss rejält hemma innan man beger sig till skrivningssalen, som en slags förfest. Ett krav för min del är att det är just rockmusik som spelas, och att det görs på ganska hög volym. Imorse spelade jag Backyard Babies "Minus Celsius" på repeat några gånger, den låten passar alldeles utmärkt för ändamålet och har spelats före många tentor för min del och till mina grannars förtret. Rockandet får en att vakna till och gör att adrenalinet börjar pumpa. Vissa fördrar att ta det lugnt och lyssna på klassisk musik innan en tenta, men det skulle absolut inte funka för min del. Jag behöver energin.

Att skriva tenta med en turpenna är annars ett klassiskt trix. Jag har haft två turpennor under min tentakarriär. I början körde jag med en rolig penna som blinkade när man skrev med den, till medtentanterns förtret och förtvivlan. Tyvärr så gick den sönder (kan ha varit ett sabotage från någon illasinnad klasskompis) och jag fick istället övergå till en rosaglittrig bläckpenna med en illrosa fjädertofs på toppen. Den var en stor favorit! Det enda som var lite synd med den var att den var väldigt tung, med den stora tofsen och allt, så man fick väldigt ont i handen när man skulle skriva lite längre texter. Så småningom torkade dock bläcket i det lilla rosa underverket och i dagens läge har jag faktiskt inte någon turpenna... men jag måste nog försöka ordna fram en ny, det är verkligen en slags trygghet med en turpenna i handen.

Den bästa med att skriva en tenta är annars den fantastiskt sköna "efter-tenta-känslan". Som student är man ju liksom aldrig riktigt ledig, det finns alltid något som man skulle kunna läsa eller repetera, ständigt dåligt samvete för något liksom, även när det är helg och alla civila är lediga och avslappnade. Den enda gången man som student är ledig på riktigt är under den lilla tiden man har mellan en sluttentan och introduktionsföreläsningen på nästa kurs. Jag befinner mig alltså just nu "mellan kurser" och det är wonderful, även om det bara varar en endaste dag!

Kommentarer
Postat av: Carro

åh jag sitter här och skriver en hemtenta i politisk teori, den skall vara inne på torsdag, så tråkigt... (och datorn är fortfarande paj vad gäller stora bokstäver haha) jag kommer inte palla sitta uppe dygnet runt i tre dagar! ska skriva om globalisering. hoppas din tenta gick bra! kram en trött Carro

2006-02-20 @ 20:45:18
Postat av: Hanna

Åh, vad jag känner igen mig :) Fast jag rockar på ordentligt när jag kommer hem från tentan istället, när man känner sig ledig på riktigt -precis som du skriver. Jag kör alltid "If you could read my mind" från Studio 54, har bara blivit så...Hoppas det gick bra på tentan då förresten! Kram Hanna

Postat av: Josse

Ciao! Hoppas att tentan gick bra! Tyvärr måste jag meddela att myten om att man som förvärvsarbetande är "avslappnad och ledig" på den lilla tid man väl är ledig inte alls stämmer...kanske om man jobbar i kassan på ICA, men har man någon sorts ansvar över andra människor är man aldrig ledig. Alltid någon som ringer eller något som ska fixas. Så sorry, inga bättre tider efter pluggandet =) Kram!

2006-02-20 @ 23:37:32
URL: http://jossebloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback