Dvärgfladdermusens vinterdvala

Om man är ansluten till internet via Uppsala studentnät har man automatiskt tillträde till nationalencyklopediens hemsida, vilket jag tycker är helt fantastiskt! Jag har kommit på en ny funktion här, man kan nämligen söka på olika datum för att se vad som har hänt på just det datumet genom världshistorien. Jag sökte självklart på min födelsedag, den 19 oktober. Först så måste väl påpekas att nationalencyklopedien missade den lilla detaljen, att jag kom till världen just denna dag.  

Vid första anblick så förefaller det inte ha hänt så mycket annat stort på just den 19 oktober, Nils Edén bildade en liberal regeing i Sverige, den 19 oktober 1917, och sex år tidigare, den 19 oktober 1911 startade Amundsen sin expedition mot Sydpolen, när man tittar lite närmare finner man dock att den 19 oktober (varje år antar jag) är startskottet för dvärgfladdermusens vinterdvala! Dvärgfladdermusen finns i södra delarna av Sverige, ända upp till Mälardalen, dess huvudsakliga föda är småinsekter. Jag är glad och stolt över att dela min födelsedag med den här betydelsefulla dagen för dvärgfladdermössen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback