Praktikpanik

Imorgon ska jag på praktikinformationsmöte!! Jag börjar ju bli stor nu, och det är dax för mig att bege mig ut och smaka på arbetslivet. Jag tycker att det hela är mycket skrämmande, men samtidigt spännande!!!

En sak kan man ju säga, och det är att polmag i Uppsala har grymma praktikplatser till sitt förfogande. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag vill göra min praktik i Sverige eller utomlands, och om jag ska göra praktiken före eller efter d-kursen. Jag håller på och gör upp en liten lista med fördelar och nackdelar med alla olika kombinationer:

Göra praktik i Sverige:
+ Större chans att man kan få jobb på praktikplatsen efteråt.
+ Jag kan bo kvar i Uppsala, mindre krångel.
+ Praktikplatserna kan vara mer matnyttiga
+ Det är alltid lättare att göra ett bra jobb på svenska.

- Sverige är kallt!
- Jag får inte hålla igång min engelska

Göra praktik utomlands:
+ Det är alltid en bra erfarenhet att ha levt i olika kulturer
+ Det är coolt att skryta med att ha praktiserat i Bryssel eller i New York
+ Man ska passa på att se världen medan man är ung.
+ Ser otroligt bra ut på ett CV

- Väldigt ovanligt att få erbjudande om jobb efteråt.
- Mycket krångel att bege sig iväg igen, hyra ut lägenhet etc.
- Svårt att få vissa praktikplatser, typ i Bryssel, med min Laurent-franska och knaggliga spanska.

Göra praktik innan d-kursen:
+ Man slipper sriva två stora uppsatser terminerna efter varandra
+ Man kan få många bra idéer till d-uppsatsen.

- Man måste kanske tacka nej till jobberbjudande för att kunna avsluta utbildningen.

Göra praktik efter d-kursen
+ Lätt att stanna kvar utan vidare om man blir erbjuden jobb.
+ Det är lättare att skriva uppsats i november än i maj.

- Det är roligare tillvalskurser på våren till d-kursen.


Som ni kanske förstår är det här inte ett alldeles lätt val... Jag måste även bestämma mig på om jag är sugen på offentlig eller privat sektor, det lutar lite åt privat, men jag är för lite insatt för att säga vad som är smartast i längden. Jag vill vara där pengarna är... :) Jag hoppas att jag kommer bli klokare efter morgondagens möte! Jag har kollat igenom de olika praktikplatserna lite granna, är sugen på SNS demokratiråd eller Coreper i Bryssel. Jag såg att Junilistan även sökte praktikanter till sin Brysselavdelning, skulle iofs vara spännande men det känns inte så jättelockande...

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag tycker definitivt att du ska satsa på praktikplats utomlands! (Men det måste du bestämma själv.) Puss kram, nu ska jag släpa mitt förkylda jag till universitetet. (Jag lovar att inte smitta nån!)

2006-02-01 @ 08:03:12
Postat av: Sara

Då kontrar jag med att säga att du ska söka praktik i Sverige! :) Chansen att få jobb är betydligt större och gör det innan D-kursen för man behöver inte alls tacka nej till jobb...
Vi får prata mer sen!

2006-02-01 @ 08:30:22
Postat av: Jen

Laurent-franskan är väl den bästa franskan?! det hade jag för mig, haha. Galen man det där..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback