Tjugonde dag Knut

Idag är det tjugonde dag knut, vilket innebär att julen officiellt är slut!

Tjugonde dag Knut firas till åminnelse av helgonet Knut Lavard. Knut Lavard uppmärksammas endast i Norden, i Sverige, Finland, Danmark och i delar av Norge. I Danmark firas Knut Lavard i samband med trettondagen och trettondagen räknas alltjämt som slutet av julen i resten av den kristna världen. Här i norra Skandinavien har vi dock tillskaffat en bonus-vecka på julen, det tycker jag är mycket positivt, julen är det bästa som finns och den får gärna vara januari ut.

Det finns olika förklaringar till att vi i norden har en extra lång jul, en är att den tidiga kristna kyrkan ville att julen även skulle innefatta våra nordiska förfäders hedniska "midvinterblot". Det finns olika sätt att uppmärksamma tjugondedag Knut, förr var det vanligt att det bland societeten anordnades så kallade Knut-baler. I moderna tider har tjugondedag Knut blivit en högtid för barnen och traditionellt sett ska julgranen kastas ut och barnen äter upp de godsaker man prytt sin gran med.

Hur som helst, nu är den slut, för den här gången. Hoppas att ni har dansat ut julen ordentligt med smällkarameller och en massa annat godis!

Då jag tyvärr inte har blivit inbjuden till någon Knut-bal i år ska jag nu jag fortsätta årets firande av Knut Lavard med popcorn och "Let's dance"!!



Källa: Nationalencyklopedin

Kommentarer
Postat av: Josse

Thänks för infon om tjugonde dag Knut! Hade ju helt glömt, bäst för mig att jag illa kvickt pinnar ut i vardagsrummet och plockar ner julstjärnan. Man vill ju inte att grannarna ska börja snacka...hihi. Trevlig helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback