Fist fucking

Statsvetenskapen kan vara en lustig vetenskapsgenre alltså... Just nu så håller jag på och läser "Rädslans politik" av Maria Wendt Höjer, den handlar bland annat om hur könsmaktsordningen har framträtt i lagstiftningen kring kvinnomisshandel och våldtäkt och hur dessa ämnen har diskuterats och debatterats av politiker i Riksdagen.

Boken är väldigt bra skriven och pedagogisk och så, men jag ställer mig ändå lite förvånande till följande stycke:

"I utredningen föreslås att våldtäktsbrottet utvidgas. Sexualhandlingen skall inte längre behöva ha direkt samlagsliknande karaktär, utan även andra slags sexuella handlingar,- exempelvis fist-fucking... - bör kunna definieras som våldtäkt." (Wendt Höjer, 2002, sid. 172)

Är det bara jag som inte har hundra procentig koll på vad fist-fucking innebär? Borde inte en liten förklaring ha bifogats här, åtminstone i en fotnot? Eller den har typen av sexuell handling kanske är ett så pass allmänt känt begrepp som man som statsvetare borde ha koll på? Jag kanske har tittat för lite på porrfilm helt enkelt... :)

Kommentarer
Postat av: micke

Fast är man någorlunda bevandrad i det engelska språket så borde man kunna luska ut vad det innebär. Låter inte alltför mysigt dock.

Nu har jag skaffat en egen blogg. Skulle tro att jag har dig att tacka för en stor del av inspirationen. :)

Hej hopp.

Postat av: Sofia

Micke: Men ändå, då hade hon väl kunna skriva "Knytnävsknullning" i så fall... Fast det kanske inte är lika politisk korrekt? Om nu begreppet "fist-fucking" är det... Hehe, jag tyckte bara att begreppet kändes så konstigt att det bara dök upp så där självklart i kurslitteraturen liksom...

2006-03-12 @ 15:55:51
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: micke

Hehe, ja det kan jag förstå. Måste ju ha kommit lite oväntat. :) Jag vågar nog inte googla på fist fucking för att se om din blogg dyker upp. Vilken tur att jag kan din bloggadress ändå!

2006-03-12 @ 16:09:25
URL: http://kamin.sprayblog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback