Vingklippt ängel

44180-179

Jag har läst ut "Vingklippt ängel" av Berny Pålsson nu. Jag köpte den på bokrean förrut. "Vingklipt ängel" är en självbiografisk bok. den handlar om tonåringen Berny som lider av schizofreni, hon hör röster, får psykoser och missbrukar alkohol, droger och sex. Hon misshandlar sig själv och skär sig med rakblad på armar och ben för att genom fysisk smärta lindra den psykiska.

Jag måste verkligen rekommendera den här boken, den är rå och hemsk men ändå vacker på nått vis. Jag låg och grät varje kväll när jag läste den, det var en sån bok som berörde en och som fick en att tänka på vilken skyddat och tryggt liv man har haft. De problem man tycker sig ha känns otroligt fjuttiga i jämförelse. Den här boken är ärlig och sann rakt igenom, det känner man när man läser den, och den lyckas förmedla en känsla för hur det kan vara att lida av en psykisk sjukdom, något som ju säkert aldrig kan sätta sig in i om man inte haft det själv.

Berny som har skrivit boken har även en
hemsida.

Kommentarer
Postat av: micke

Usch. Jag tycker inte om böcker man gråter av. Iofs läser jag knappt skönlitterärt öht, men isf ska det inte vara ledsamma saker. :( Läser hellre en ordbok eller kollar i en atlas. :)

Postat av: Josse

Här snackar vi en bok i min genre, läser bara tragiska barndomsskildringar, misshandlade barns redogörelser och berättelser från krigshärdar världen över. Stört, I know... Håller med om att den här boken är läsvärd - om man orkar, för den är tung. Ha en bra dag!

2006-03-22 @ 10:58:10
URL: http://jossebloggen.blogg.se
Postat av: Sofia

Micke: Då får du hålla dig till Kalle Anka pocket så gräver jag ner mig i den mörka dekadensen! :) Närå, jag skojade bara, men man måste variera sig lite ibland! =)

Josse: Ja, den är tung... jag skulle nog inte orka trycka flera av det här slaget på raken! Ha en bra dag själv!! =)

2006-03-22 @ 12:41:51
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Linda

Tack för tipset!

2006-03-22 @ 19:03:25
URL: http://bloggadoris.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag har precis som du nyligen läst ut denna boken, gillade den......(fast den är hemsk) =)

2006-03-23 @ 15:31:54
URL: http://skitunge.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback