Grattis Norge!



44180-379

Idag, den 17 maj, firar Norge som vanligt sin nationaldag (eller grundlovsdag) med pompa och ståt och jag vill bara säga gratulerar! Bilden ovan är en valaffisch från 1905, då norrmännen folkomröstade om unionsupplösning av unionen med Sverige... Och resultatet? 368 208 röstade ja, och endast 184 nej....

Jag har aldrig varit i Norge själv, men jag har väldigt många norska vänner och idag så saknar jag dem extra mycket!

Förra året så gick jag till och med i 17 maj-tåg, fast i Perth, det var riktigt roligt. Norrmännen vet verkligen hur en nationaldag skall firas, och trots att vi befann oss på andra sidan jorden så lyckades dem styra upp ett riktigt tåg, med flaggor och sång! Dagen började med stor 17 maj frukost, med tillhörande champagne, alla var uppklädda och pojkarna hade kostymer. Sedan begav vi oss in till stan för det stora 17 maj-tåget. Efter tåget var det kalas, det påminde en hel del om svenskt midsommarfirande, med lekar för barnen, lotterier och tårta! En del norrmän droppade en del bitska kommentarer om att svenskar skall hålla sig borta från deras firande och att de egentligen firar att de blev av med oss. Fast egentligen så vet jag att vi var välkomna. Norrmän och svenskar tycker om varandra, egentligen, även om det verkligen råder en slags bitsk syskonkärlek.

Visste ni förresten av Sverige en gång i tiden fick Norge som present av Danmark? Det är sant, haha.



Titta vad trevligt att gå i tåg!

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag firade 17 maj i Oslo för några år sedan och det var skoj! På morgonen åkte vi till slottet och vinkade till kungafamiljen man fick gå riktigt nära faktiskt så det var och kul. Dom var så prydliga hela bunten när de stod på trappan och vinkade tillbaka. Sen var det fest hela dagen.

2006-05-17 @ 11:07:55
Postat av: Sofi

Hur går det egentligen med uppsatsskrivandet? Mitt går trögt så in i norden. Vem bryr sig egentligen om teorier?

2006-05-17 @ 11:49:48
Postat av: Sofia

Sara: Jag skulle oxå vilja åka till Oslo och fira någon gång... det verkar så gemytligt!

Sofi: Det är dessa teorier som ständigt sätter käppar i hjulet... :(

Postat av: Jacknicole

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2009-02-06 @ 12:55:19
URL: http://jacknicole.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback