Välkommen till världen...

Microfilmsrummet hade inte ens ett fönster... men lika bra var väl det, så att jag slapp se det strålande solskenet utanför!

När allt kommer omkring så var microfilmsrummet faktiskt ganska fascinerande, där finns samtliga svenska tidningar samlade, alla nummer, från urminnes tider fram till idag! Jag hann gå igenom Östersundsposten (fy satan vad jämtlänningar skickar in insändare till tidningar alltså, helt otroligt! Och skoja inte om att de är euroskeptiska, det var inte många positiva ord om EU där inte, däremot hittade jag inte mindre än 4 nazistanspelningar i insändarna, ganska intressant) och Aftonbladet, där insändarna var lite kortare om mer uppblandade. Imorgon är det Norrländska socialdemokraten och Svenskan som jag ska sätta klorna i, I can hardly wait!

Det blev mycket små 90-tals nostalgitrippar när jag gick igenom tidningarna från 1994. På tv-sidorna blandades gamla höjdare som "Stora famnen", "Lingo" och "Maj Fant". På aftonbladets nöjessidor var E-type och Rednex stora namn. 1994 var det annars Estoniakatastrofen och 2003 var det mordet på Anna Lindh som dominerande nyhetssidorna.

En rolig sak som jag passade på att göra var att leta reda på microfilmsrullen för Eskilstuna Kurirens oktober-nummer 1982. Och i lördagsnumret den 23 oktober 1982 hittade jag min egen födelseannons!! Välkommen till världen stod det. Ett litet flickebarn på 3150 g. Jag var pytteliten och såg livrädd ut och min mamma hade GIGANTISKA glasögon, men kul var det att se i varje fall! Vet man bara vad man söker efter så kan microfilmsrummet vara en riktig guldgruva!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback