Man Make Up

När jag var på H&M i helgen fick jag syn på deras beundransvärda initiativ att lansera en serie make up-produkter för herrar. "Man Make Up" stod det och produkterna var manligt utformade i svarta förpackningar. Serien bestod av läppbalsam, mascara och täckstift, ett helt ok basutbud. Jag vet inte om det här iniativet är globalt för H&M, men de belgiska männen är i synnerhet i behov av lite retuschering! Way to go H&M!!

I jämställdhetens namn tycker jag verkligen att det är på tiden att även den manliga delen av mänskligheten gör en insats för skönhetens skull!

För de män som känner sig lite osäkra inför det här med smink vill jag ge lite tips...

Först två stycken gyllene regler...

#1 Övning ger färdighet. Så enkelt är det, det kan vara bra med några omgångar hemma framför spegeln innan man visar upp sin nyspacklade nuna för omvärlden.

#2 Less is more. Även om det kan vara frestande att ösa på så kan effekten ibland bli den motsatta av vad man vill uppnå. Poängen med smink är att dölja det som är fult och framhäva det som är fint, inte måla dit ett helt nytt ansikte!


Och så lite mer handgripliga råd om produkterna (its a jungle out there)...

Concealer (går oxå under namnet täckstift)
 Concealer är den absoluta grundprodukten. Den finns i olika former, som flytande creme eller i stiftform. Concealer används för att täcka över mörka ringar under ögonen, finnar eller andra otrevligheter. Välj en som är så nära din egen hudnyans som möjligt eller något ljusare. Aldrig någonsin mörkare!


Mascara
Ögonfransfärg som appliceras med en liten borste. Gör att ögonen blir något mer markerade. Som kille kan man gärna använda en brun nyans för att få en mer neutral look. Ta lite i taget!


Läppbalsam
Som kille ska man akta sig för alla typer av färgglada/glittriga/glansiga varianter av läppglans. Ett vanligt neutralt lypsyl duger bra. Läppbalsam används för att få läpparna mjuka och inbjudande. Nariga och torra läppar är ofta inte så attraktivt.


Kajal (ögonpenna)
Vill man vara lite mer hardcore sminkkille kan man prova sig på en kajalpenna i svart/grått eller brunt. Kajalen används kring ögonen samt innanför den nedre fransraden (det är lite krångligt att få till det i början, se gyllene regel #2) för att markera ögat ytterligare. Kajalpenna används för en lite mer rockig look och det är inget jag skulle rekommendera för nybörjare eller om man inte vill att ens sminkning skall synas för mycket. Ett tips för en klarare blick är annars att använda vit eller beigefärgad ögonpenna innanför nedre fransraden.



En kille som verkligen har nappat på det där med smink är min drömman, Dregen. mycket sminkad och mycket manlig, på samma gång!

44180-640


Så där ja, lite tips, nu är det bara att exprimentera vidare, lycka till och tveka inte för att fråga om ytterligare tips och råd! Jag besitter viss kunskap i frågan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

I love ...

2006-11-28 @ 20:28:13
Postat av: Samuel

Äntligen!

We like...

Speciellt lypsyl

2006-11-29 @ 10:38:51
Postat av: Fia

Haha, Samuel älskade ditt inslag! Influerad av moster!

Kan inte sluta att förfäras av att din dröm-man är Dregen. Herre Gud, det övergår mitt förstånd, big time!!!! Kom å tänka på när vi såg han och hans gäng i Karlstad. En hemsk upplevelse, näsblod överallt!

2006-11-30 @ 09:38:43
Postat av: Sofia

Fia: Du kan inte påstå att du inte tycker att han är lite het trots allt, eller hur!? :)

Postat av: Angelica

Concealer och foundation, helt okej. Samma sak med ögonbryn som fixas. Men mascara och eyeliner, där går definitivt gränsen för min del. Om nån kille jag dejtade hade det på sig skulle jag i ärlighetens namn garva honom rätt i ansiktet... hehe...

2006-12-16 @ 18:34:00
URL: http://annilelica.blogg.se
Postat av: Fia

Haha, han är så iskall man kan bli.. Sen förknippar jag ju honom med näsblod så =)

2006-12-16 @ 21:01:05
Postat av: bö

vem fan ä det

2007-06-02 @ 15:59:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback