Mitt liv som expat

Jag har nyligen kommit till insikt om min livssituation, jag är en expat och det förklarar en hel del...
 
Häromdan var jag exempelvis ute med en annan svensk tjej och partajade lite, vi blev helt till oss när vi träffade äkta belgiska människor. Det var de första belgiska människorna som vi hade pratat med (förutom typ personalen på Mc Donalds, busschauffören och dylikt). Det är ju helt otroligt, här har jag levt i två månader utan någon som helst interaktion med lokalbefolkningen.

Jag har lärt mig väldigt mycket på de här månaderna i Bryssel, om EU-systemet, institutionerna och internationell politik i allmänhet medan Belgien, landet som jag faktiskt bor i, har gått mig obemärkt förbi. Jag vet egentligen ingenting om Belgien och belgarna, förutom att jag gillar ölen och chokladen och ogillar att de inte plockar upp hundbajs efter sin jyckar.  Det är som att jag lever i en bubbla, i en EU-bubbla.

Hur som helst, nu har jag i varje fall fått ett ord på den här underliga livsformen, bubbellivet. Jag är som sagt en expat och det lärde jag mig nyligen när jag läste lite i studien "Hemvändarna" av Ludvig Rasmusson.

Expat kommer ursprungligen från ordet "expatriates" och betyder personer som är stationerade utomlands och det är ju jag till viss del även om jag inte har något riktigt jobb ännu.

"Expats lever i viss isolering mitt i ett främmande land tillsammans med andra utlänningar", "expat är någon som lever utomlands under en begränsad period eller i varje fall i tron om att han ska göra det", "expats måste vara snabba och snabbt bygga upp ett helt nytt socialt nätverk", ", "man lever i en bubbla, en variant av hemma".

Jag känner mig träffad!! But I love it! ♥

Kommentarer
Postat av: Rickard Scholz

Hej! Har precis läst dina inlägg i din blogg! kul!.
Hamnade här i jakten på information om Expats i Bryssel.
Jag går en 2årig marknadsföringsutbildning & har inriktat mig på att marknadsföra S&S herr&dam ur till just Expats i Bryssel. om du har tid så svara på detta inlägg så kanske jag kan få lite mer information om livet i B & allt där kring! informationen kommer att hjälpa mig i mitt arbete som är en del i kursen som jag läser just nu!

Mvh Rickard scholz
stockholm+4670 4055404
[email protected]

2007-01-15 @ 15:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback