Veckans vintips är ett boktips!

 Det blir tyvärr inget vintips den här veckan eftersom Lars befinner sig i Makedonien (förlåt ..fYROM) av alla ställen. Han skrev dock ett litet boktips här om veckan som får vara substitut! /Sofia


Läromedel för praktikanter med ambitioner...


44180-632

"Envoyéen från Eslöv" (atlantisbok.se)


I denna "festskriftsliknande" levnadsskildring över den för tidigt bortgångne karriärdiplomaten, Lars-Åke Nilssons ("LÅN") gärning kan den vetgirige tillägna sig aktuella interiörer i det prövande UD-livet, inte minst finner den flera framgångsrecept byggda på ett föredömligt och tidstypiskt agerande.

Den emellanåt lite konservativa och putslustiga språkdräkten kan irritera men också roa den semantiskt intresserade som vill lära sig att skriva "begreppsligt". I redaktören Lindmarker och ambassadören Lindahls lilla skrift hittar man utöver författarnas egna minnesbilder också andra fortfarande aktiva UD profilers beskrivningar av denna klassiska diplomats liv och leverne. M.a.o. ett måste för den som vill lära sig mer om hur diplomaten agerar i salongerna och ute på fältet.

Inte bara inträngande beskrivningar över hur dessa krigare i kostym fungerar i praktiken utan också en inblick i mystiken kring Arvfurstens palats möter läsaren som snabbt slukas av bokens ovanligt lättillgängliga och kortfattade utförande. Att sen "LÅN" var kabinettssekreterare i UD under regeringen Bildt i början på 90-talet gör ju inte heller boken mindre angelägen.


Kommentarer
Postat av: ola

På temat kan jag tipsa om Sverker Åströms biografi för en inblick i diplomatlivet under 1900-talet. Han börjar boken med att beskriva ett av sina första uppdrag där han skulle assistera vid ett möte med Sovjets utrikesminister Molotov. Stalin satt och tjuvlyssnade i rummet bredvid.

2006-11-26 @ 12:11:52
Postat av: Fia

Jag lovar att inte sprida vidare om du berättar hemlisar för mig... Jag letar för fullt efter en 60-tals klänning. En Grease-klänning ska det vara! Har sprungit i affärer som en galning men utan resultat! Nu har det iaf kommit fram att min farmors kläder, alltså de finare klänningarna och dylikt, finns hos min farbror och faster så jag måste hem till dom och prova!! Hon hade en massa fina kläder från 50, 60-talet så nåt borde jag hitta... det är bara att hoppas! Greaseklänningar är ju inte det lättaste att hitta, men en stor, bred kjol ska jag ha...

Dags att jobba lite! Pussåkram

2006-11-27 @ 09:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback