Gästspel på bloggen

Min handledare Lars blev väldigt imponerad när jag visade honom den här bloggen, han tyckte att det var fantastiskt och spred länken högt och lågt till alla på representationen. I sanningens namn så verkade han faktiskt blev lite sugen på att skaffa sig en egen blogg. Fram tills dess att Lars känner sig redo för att ta det stora steget in i bloggvärlden på egen hand så har vi dock beslutat att han ska få gästspela här på min blogg med jämna mellanrum. Eftersom Lars är är munskänk (vinkännare) så var ämnesvalet ganska självklart. Vad gäller mina egna vinkunskaper så är de mer av det kvantitativa än det kvalitativa slaget om man säger så, så de här gästspelen kommer att passa mig utmärkt!

Så här vid det första gästspelet så kommer Lars att i enkelhetens namn rekommendera ett vitt vin och ett rödvin! Glöm inte att ge Lars lite feedback och önskemål om vad ni vill att han ska skriva om härnäst!

/Sofia


Varsågoda, "Vintips feat. Lars":



44180-583

Edelweiss...

2003 Zöblinger Heiligenstein Riesling (nr 82483, 195 kr)

Om du vill ha något lite extra till fisken, räkorna, kycklingfärsen eller den hårdare osten skall du nog satsa på vingurun Willi Bründlmayers  välartade riesling från Österrike. Här ger den smörgula färgen, de klara mineraltonerna för att inte tala om den pikanta citrusdoften en sublim upplevelse för den kräsne. M.a.o. en knivskarp upplevelse för de smaklökar som låter sig kittlas av spänstig syra. Att tämja riesling druvan är en ädel konst och det är bara i Alsace eller i Rhendalen du kan hitta något i denna klass, men då blir ännu dyrare! Köp två och låt den ena vila i kylen eller i källaren, där den kan ligga i många år, medan du låter sällskapet sakta närma sig denna slanka butelj. Ett dylikt kvalitetsvin med såpass sensuella och samtidigt diskreta lockelser kräver som du redan förstått sitt alldeles särskilda tillfälle... Men, innan du plockar denna lilla alpros måste du planera, för denna raritet hittar du inte i varje hylla.



44180-582


En pava till Pizzan...

2005 Falesco Vitiano  nr. 2394

- "As good as it get's for 10 euros" eller 89 spänn! Så beskriver den världsledande amerikanska vingurun Robert Parker denna lite ovanliga och prisvärda italienare. Ja, det är nämligen inte så vanligt att basera ett traditionellt italienskt vin på den inställsamma och sammetslena Merlot druvan. För er som kanske minns kultfilmen "Sideways" och de smått erotiska hyllningarna av druvans kraft inser lätt att vi talar om ett måste när vardagspizzan skall intas under något mer värdiga former. Köp några pavor, gärna av någon tidigare årgång t.ex. 2003, och bekymra dig inte om att flaskhalsen saknar den presitigefyllda rosa DOCG-ettiketten. Det är bara ett bevis på att även ett bordsvin framställt av rätt man - Riccardo Cotarella - kan nå mycket långt och ge dig ett fruktigt vin som doftar svarta vinbär och plommon. Den runda smaken kombinerat med en lång kompakt eftersmak kommer tids nog få dig att tråna efter storebror Montiano (nr.2445 ). Att vinet kommer från provinsen Lazio, dvs den eviga staden gör det hela möjligen ännu mera njutbart, men låt nu inte denna lilla donna ligga stilla för länge. Prego!


44180-580


Kommentarer
Postat av: Helena

Lars - ett mycket lärorikt inlägg för en icke-munskänkare som jag.
Det tog sin lilla tid att knepa ihop inlägget, men jag hoppas på att fortsättning följer inom någorlunda rimlig framtid :-)Det är i alla fall värt att vänta på!

2006-10-31 @ 17:08:10
Postat av: Sandra

Haha, din handledare är ju lika kul som du!

2006-10-31 @ 17:21:16
Postat av: Gäddan

Jag har sedan några dagar tillbaka funderat på menyn för helgen. Nu vet jag, det blir pizza. Tack Lars!

2006-10-31 @ 21:06:03
Postat av: Linda

Danke Lars! Nu har jag vinet för helgens middag - det österrikiska såklart, om jag hittar det här i Wien (hoppas det är en skvätt billigare här bara). Auf wiedersehen :)

2006-10-31 @ 21:21:19
Postat av: Jennie

Vilken fantastisk idé!

Postat av: Jenny

Sjuuuuukt bra!


Go Lars!

2006-11-01 @ 06:30:30
Postat av: Sara

Finns dom på bolaget?
Kul idé med gästspel! finns det chans att få några rimligare prisförslag också?

2006-11-01 @ 08:39:39
Postat av: Sofia

Sara: De ska finnas på systemet, det var lite av mitt krav för gästspelet. Jag ska framföra önskemålet om budgetvarianter, kanske blir till nästa gästspel! :)

2006-11-02 @ 15:25:34
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Anonym

Det skulle vara intressant om Lars ville skriva lite om hur han bedömer viner från "nya" resp "gamla" världen...

2006-11-03 @ 07:20:31
Postat av: annelie

lars: jag skulle vilja veta mer om bordeaux-viner, som är mina favoriter. tror jag... fast jag vet inte riktigt varför... jag skulle vilja kunna säga något mer intelligent än "lätt att dricka" i kultiverade diskussioner..

2006-11-03 @ 13:12:54
Postat av: Lars

Kära vinvänner, den som väntar på nått gott...! Jag känner mig förstås smickrad av den fina och initierade feed-backen varför jag på detta sätt tänkte ge er några kommentarer.

Sandra: Sofia är inte bara kul utan också ovanlig!
Gäddan: Skippa dock den estetsiskt vulgära Calsone-varianten... När jag själv bodde i den eviga staden lärde jag mig att äta chicka pizzetas, dvs småpizzor i olika kombinationer. Hittar du inte Vitiano tycker jag att du tar någon av Barone Riccasoles Chiantiviner, tex. Brolio eller den krämiga vita Chardonnayn Torricella.
Linda: Zum Wohl! Prova gärna oxå Willis flaggskepp Grüner Veltliner, Alte Reben eller varför inte hans smekande och insmickrande Pinot Noir. Om du läser senaste nummret av "Livets Goda" finner du en hyllning av den habsburgska vinkonsten inkl tips på andra sevärdigheter: Zweigelt,Blaufränkisch och Rotgipfler.
Jenny/Jennie: Merci beaucoup!
Sara: Ja, ja det kommer mera... men inte lådviner, för det är tyvärr inte min bag!
Sofia: Att BIB:a är osexigt och vulgärt för att inte säga ett hån mot den ädla druvans behov om öm omvårdnad.Vill man gå rejält under hundralappen rek. jag något från den nya världen; Penfolds från Aussie-land eller en känd chilenare alt sydafrikan.
Okänd: Om den gamla världen är en tysk merca med chaufför så är den nya diton än japansk sportbil med läderstolar. M.a.o. Vill du lägga ned tid på att lära dig årgångar, druvegenskaper m.m. ska du hålla dig till den gamla men vill du ha omedelbar effekt, hög fart och minimal insats kör då den nya. Jag återkommer i ärendet och ger en utsikt bortåt söderhavet men också något från den nygamla världen; vinets vagga i Beekadalen!
Annelie: Biensure! Jag ska publicera några tips i nästa gästspelsomgång. Tills dess får du hålla till godo med mina tumregeler: "smakar det så kostar det" eller "har du tålamod och plånbok finns det inget annat än en vällagrad "rive gauche", dvs Haut-Médoc från ett Grand cru slott typ Latour! Här talar vi om smaker av cigarrlåda, cederträ, mörka svartavinbär och tanniner av styrka och spänst som inte finns på andra platser. Här är den sträva och stegrande för att inte säga den smått erotiska eftersmaken så lång att du minns den i åratal. Dock, avfärdar jag epitetet "lätt att dricka" enär en riktig Bordeaux ställer krav på kocken, glasen och konsumenten för att inte tala om stämningen... Nu förstår du att jag börjat förlora mig i hyllningen av vinvärldens Rolls-Royce: "gå inte över ån efter vatten..."

LARS

2006-11-07 @ 10:12:44
Postat av: Lina E

Hej Sofia!
Snygg blogg!
Såg att du gjort hemliga uppdrag till gäster på en middag. Jag satt och surfade och letade just på uppslag till sådana uppdrag till en julfest (det var så jag hittade din blogg) och undrar nu ifall du har några tips på uppdrag som du kan tänka dig att dela med dig av?
//Lina

2006-11-22 @ 13:13:26
Postat av: Caterina Murino

Beautiful site!

2010-11-30 @ 10:41:35
URL: http://www.caterina-murino.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback