Dödsskjutning... igen!

Jaha, så var det dags för ännu en tragisk dödsskjutning på en amerikansk skola, denna gång på ett universitet i Virginia och med över 30 dödade studenter. Oväntat? Inte särskilt.

Det som gör mig förvånad är istället rapporteringen från ovan nämnda dödsskjutningen. Nyheten har totalt dominerat
CNN:s sändningar under kvällen, stillbilder och skakiga filmer inspelade på mobilkameror har visats gång på gång och man har intervjuat otaliga studenter som har fått rapportera om vad som hänt under dagen, var dom var när skjutningen inträffade, hur många skott dom hörde, om dom längtar efter sina föräldrar och om den allmänna säkerheten på skolan. Den sistnämnda frågan intresserar man sig lite extra för på CNN märker jag. De intervjuade studenterna menar dock att säkerheten på skolan skulle vara en av de bästa i USA och att de därför aldrig känt sig rädda tidigare.

På de tre universitet som jag personligenhar studerat vid, Uppsala universitet, Göteborgs universitet och University of Western Australia var säkerheten på samtliga campus under all kritik. Inga metalldetektorer att gå igenom, inga polishundar som luktade efter misstänkta objekt och inga säkerhetsvakter som spatserade runt i korridorerna. På gymnasiet fanns det knappt ens ett lås på dörren och på högstadiet hade vi på sin höjd ett gäng kamratstödjare som var beredda att gå emellan om ett slagsmål skulle uppstå, men det var ju också allt. Det är ju ett under att ens föräldrar lät en gå till skolan över huvudtaget med tanke på de bristfälliga säkerhetsrutinerna.

Trots detta har jag aldrig någonsin känt mig rädd för att bli ihjälskjuten, eller ens lite lätt skottskadad, när jag har suttit i biblioteket och läst, varit på föreläsning eller tagit en fika i kafeterian.... Paradoxalt??

Varför kan inte CNN, som ändå har ett ganska trovärdigt rykte, under en hel kvälls sändningar undgå att ens nämna lite möjliga förklaringar till de stadigt återkommande dödsskjutningarna på amerikanska skolor?? Jag blir så less på den ständiga oviljan mot att söka de bakomliggande förklaringarna utan bara ältar symptomen. Är även CNN köpta av NRA?? Varför kan annars ingen där på allvar ifrågasätta den sjuka vapenkulturen och de troliga konsekvenserna av att USA översvämmas av lättillgängliga vapen?

För att vara krasst realistiskt så är det nog bara att luta sig tillbaka och invänta nästa massavrättning på en amerikansk skola. Under tiden kanske NRA kan passa på och sponsra alla amerikanska lågstadieelever med skottsäkra västar i någon kul färg? Vad gör man inte för säkerheten liksom...

image826

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag tänkte också på hur det var när jag bodde i USA. Jag flyttade ju dit ett par månader efter Columbine, så jag trodde ju självklart att säkerheten på amerikanska skolor avsevärt hade förbättrats. Nix pix! Inte någon som helst vakt så långt ögat kunde nå. Visserligen såg man en och annan polisbil ibland, betonar ibland, men det var mest för att släppa av någon jobbig unge som skolkade. Hur man nu kan lägga en massa resurser på det...

Jag skulle gärna gå in genom metalldetektorer och ta drogtester om det var så.. Thisen fick iaf göra det när han bodde i Philadelpia, hör och häpna.

Man kan ju bara hoppas att skolorna äntligen öppnar ögonen och gör någonting åt det! Inte bara i USA. Det är ju riktigt vidrigt att när sånt där händer, uppmuntrar det andra att göra likadant!

Jag är ju visserligen naiv men vad säger att det inte skulle kunna hända i tex Eskilstuna. Det är ju inte för inte vi kallas för "lilla Chicago" (Haha, kommer du ihåg på Statt..Jag berättar live i P3 om varför Eskilstuna skulle bli årets musikstad, har inte en aning om hur jag kom in på "lilla Chicago". Å andra sidan hängde jag ju halva kvällen på killtoan så en ragnar eller två hade väl gjort sitt. Det var tider!) Jaja, det är bara att hoppas att det aldrig händer några dödsskjutningar igen. Vilket det visserligen är i olika delar av världen varje dag...

Rosengård är helt utflippat nu. I fyra dagar har det varit en massa slagsmål och anlagda bränder och gud vet allt.. Vidrigt! En liten uppdate på vad som sägs på nyheterna här hemma. Förutom debatten om vårbudgeten såklart, men det har du ju knappast missat!!

Jag vill också komma på fest för nyexade. I Karlstad träffas man på en helt vanlig restaurang och får sitt diplom, jag vill ha mer än så!

Kram kram på dig! /Soffan

2007-04-17 @ 21:54:26
Postat av: Sofia

Fia: Alltså... jag var ironisk... Det är inte skolans ansvar att se till att deras elever klarar livhanken under sin tid där, det rör sig om ett större samhällsproblem som i det här fallet bottnar i bla de sjuka vapenlagarna.

(Självklart minns jag popstadskvällen, haha, vilka fjortisar vi var, I miss it!)

2007-04-18 @ 08:47:27
Postat av: Fia

Självklart är det inte skolans ansvar! Jag menade inte att jag skulle vilja gå genom metalldetektorer på Stålfors eller Rekarne men jag skulle inte haft nåt emot det i USA. Särskilt inte efter att det kom in flera hot om att det fanns en bomb i skolan så alla elever fick rusa ut, och att vissa studenter hade vapen med sig till skolan. Visst, det är bra mkt lättare att få tag i vapen i USA men det är ju inte en omöjlighet att få det hemma i Sverige heller. Även om det inte är ett stort samhällsproblem här i Sverige, kan det ju vara smart att förebygga att det blir stort samhällsproblem och tänka igenom säkerheten i bla. de svenska skolorna.

2007-04-19 @ 19:48:38
Postat av: Sofia

Fia: Jo, men om man inte fixar problemet i grunden utan bara "tätar läckor" så blossar det bara upp på nya ställen, skolorna kanske kan bli säkra, men då börjar det kanske skjutas vid friidrottsevenemang eller diskotek istället, vad gör man då?

2007-04-23 @ 12:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback