Heja Sverige!

image885I egenskap av EU-byråkrat är jag tyvärr inte ledig idag på Sveriges nationaldag, Svenska flaggans dag, så firandet kommer nog att gå på sparlåga.

Det största som händer i Bryssel idag för oss EU-svenskar är att Maneken Pis under pompa och ståt blir iklädd svensk nationaldräkt, tyvärr missar jag spektaklet... :(

Alla er andra tillönskar jag en helt fantastisk nationaldag, vifta nu ordentligt med flaggorna och kom ihåg att Sveriges nationaldag firas till minne av att det var den 6 juni 1523 som Gustav Vasa valdes till konung av Sverige, händelsen utspelades i Roggeborgen i Strängnäs. Det var också den 6 juni som 1809 års regeringsform undertecknades. Båda dessa händelser har varit betydelsefulla och har reformerat och påverkat vårt land till vad det är idag.

Det var också den 6 juni år 2001 som jag tog studenten, jag vet inte hur mycket det påverkade Sverige, men antagligen en hel del, det hela utspelade sig om inte annat bara ett stenkast ifrån den förstnämnda händelsen.

Kommentarer
Postat av: Mor

Naturligtvis påverkades Sverige av din studentexamen! Ytterligare ett skäl att fira. Vi har nu varit ute och invigt dagen med flagghissning, nationalsång, tal av kf:s ordförande och gratis kaffe på torget!

2007-06-06 @ 10:49:10
Postat av: Odinastri

The spam is very bad everywhere. anyway really enjoy your site


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback