Hälsning från Dalarna!

Befinner mig på verksamhetsplanering i Tällberg i Dalarna med min enhet på jobbet. Här har det diskuterats och planerats i dagarna tu. Dessutom har var vi ätit en massa gott och åkt kyrkbåt på Siljan. Väldigt trevligt och skoj har det varit. Jag älskar Dalarna, det är så vackert!

Mindre roligt tyckte väl de flesta här att nej-resultatet på Irland var eftersom den komplicerar en hel del när planerna inför det svenska EU-ordförandeskapet nu blir intensivare. Men är det fredagen den trettonde så är det. Vi får väl hoppas att det löser sig på det ena eller andra sättet ändå och att det klarnar vad det är som gäller.

Nej, nu är det nog dags att packa ihop här och bege sig till tåget, so long!

Kommentarer
Postat av: Jon

Hej Sofia,



Eehh, vet inte inte ritkigt hur jag ska börja, det är Jon, Olas kompis - vi sågs ikväll (lördag) på Undici. Ville bara säga att jag tycker du verkar väldigt charmig och att jag gärna hade pratat mer med dig. Shit, det här kanske verkar helt cheezy, men hursomhelst, när jag gick hem ikväll tänkte jag att jag skulle höra av mig till Ola och se om jag kanske kunde få ditt nummer eller så... :-) Så jag tänkte att jag skulle googla Olas blogg för att se vad han hade för mail men då hittade jag en länk till din blogg istället...och där blev jag kvar ett tag :-) Jag gillar din blogg! Och nu gör jag säkert bort mig men ibland måste man ju chansa lite så jag tänkte att jag skriver en hälsning här i kommentarfältet. Anyway, du kanske tycker att jag är värsta stalkern nu men om du skulle vilja höras nån dag så kan du väl skicka ett mail :)

/ Jon

(
[email protected])

2008-06-15 @ 05:19:57
Postat av: Jenny

Modig kille!

2008-06-15 @ 08:04:44
Postat av: Sten Sture

Nja, det svenska ordförandeskapet kommer antagligen under alla förhållanden att bli en veritabel icke-händelse. Det franska ordförandeskapet, som tillträder om några veckor, kommer att bli det ordförandeskap som leder unionen genom omställningen till de nya fördragen, framförallt genom förhandlingar om vilka som ska inneha de tre stora posterna (ordförande i Europeiska rådet, den höge representanten och ordförande i kommissionen; det vore kul om det blev de tre B:na Blair, Bildt och Barroso) och det tjeckiska ordförandeskapet blir det ordförandeskap som rent faktiskt inleder arbetet med de nya lagstiftningsförfarandena enligt fördragen. Det ser ju faktiskt ut som om fördraget kan komma att träda i kraft den 1 januari 2009 som planerat, med en ny irländsk folkomröstning under hösten, med något framförhandlat mindre undantag för Irland. När det svenska ordförandeskapet inleds har vi dessutom ett nyvalt parlament och en avgående kommission. Lagstiftningsarbetet kommer därför troligen att ligga på sparlåga under hösten. En revision av öppenhetsinstrumenten blir troligen det mest uppseendeväckande arbetet för vilket Sverige kommer att ta åt sig äran. Därmed inte sagt att ni inte kommer att ha något att göra på EU-enheten på Justitie, men det blir troligen mest att hålla i ordförandeklubban under arbetsgruppsmöten i rådet (ska du leda någon arbetsgrupp förresten, eller är det uteslutande en uppgift för de sakområdesansvariga vid departementet?). SB och odförandeskapsekretariatet kommer kanske ha några hektiska månader, men några större dossierer med trepartsmöten inom ramen för vilka Sverige företräder rådet kommer det troligen inte att bli. Om Lissabonfördaget inte kommer att träda i kraft förrän 2010 lär det bli ännu mindre att göra för Sverige.



Förresten vill nog de flesta trogna läsare av denna blogg ha en uppdatering om utvecklingen när det gäller Jon-situationen ovan. Krävs stora cojones för att totalt ge upp någon slags kontroll i förhållande till en alfa-hona som Sofia. Lär bli stor uppförsbacke för Jon i den framtida maktbalansen dem emellan, oberoende av vad som nu händer. Fö en av mina favvokaraktärer i livet: de som medvetet målar in sig i ett hörn för att se om de klarar av att ta sig ur situationen. Viel glück, Jon!

2008-06-15 @ 21:50:43
Postat av: Sofias Vänner

Jag tror att Sten Sture också vill träffa Sofia.

Skulle vara intressant att se om han kan hantera en alfa-hona. Hon är mer än så egentligen. Hon är ett riktigt bombnedslag!!!

Jon kan vara lycklig om han får äran att träffa Sofia. Vi har träffat Jon vid ett tillfälle och hoppas att han får chansen före Sten Sture.

Heja Jon!

2008-06-16 @ 09:22:26
Postat av: Tora

Go Jon, Go!

2008-06-16 @ 12:42:05
Postat av: Sten Sture jr

Haha, jag tror att ni har hittat Sten Stures den äldres svaga punkt. Hur är det man brukar säga "Kärlek börjar alltid med bråk", därav det hjärtliga (?) häcklandet av Sofia? Haha, allt blev plötsligt uppenbart och väldigt komiskt!

2008-06-16 @ 15:25:59
Postat av: Sten Sture

Jag tror att det råder viss förvirring kring begreppet "alfa-hona". Det är alltså den kvinnliga motsvarigheten till en "alfa-hane", inom djurriket den dominerande hanen i en flock. Överfört till mänskliga förhållanden är en "alfa-hane" närmast en man som tror sig vara den mest dominerande bland andra män i samma sociala situation, t.ex. en strand eller en klubb. Tyvärr handlar det mer om självbild än faktiska förhållanden. "Guds gåva till kvinnan" är ett vanligt förekommande nedlåtande attribut som tillskrivs en alfa-hane. Grekiska eller italienska strandraggare i banan-hammockar och med guldkedja är typiska exempel. Alfa-hona, särskilt svenska sådana, är i typfallet curlade öfre medelklassprinsessor som var bäst i klassen på gymnasiet och som fått sig itutat att de är guds gåva till mannen, och som vägrar att släppa denna självbild i vuxen ålder. Sofias blogg är ju en pastisch på detta. Förhoppningsvis är det ironiskt, men man vet aldrig med dessa kommentatorer som rent faktiskt verkar tro att Sofia är någon slags framgångssaga som alla heteromän suktar efter. Beundrad av kvinnor och åtrådd av män, den gamla slagdängan inverserad. Hur det nu än förhåller sig så är det mycket underhållande.

2008-06-16 @ 15:46:53
Postat av: Jr

Det är allt tur att du finns Sten Sture, så att du kan dra ner folk på jorden igen!



(Tänk om Sofia tror att hon är NÅTT? Ve och fasa...)

2008-06-16 @ 16:02:51
Postat av: Jenny

Huvudet på spiken, Sten Sture!



Sofia ÄR en framgångssaga som många män suktar efter; intelligent, ödmjuk och vacker på såväl in- som utsida. Dock väldigt svår att få på kroken, för dem som är i fiskartagen. (Go, Jon!)

2008-06-16 @ 16:15:25
Postat av: Linda

Sten Sture: Kan definitionen av alfa-hane också vara han som tror att han är guds intellektuella gåva till bloggosfären?

2008-06-16 @ 16:17:42
Postat av: Sofias beundrare

Hur kan SS vara så säker på Sofia inte är en någon slags framgångssaga som alla heteromän suktar efter? Att hon inte är beundrad av kvinnor och åtrådd av män? Jag har känt Sofia i flera år och kan bekräfta att hon är exceptionell på alla tänkbara vis.

SS känner möjligen hot från framgångsrika kvinnor, framför allt de som har ett fördelaktigt yttre. SS kanske själv saknar det där lilla extra?

2008-06-16 @ 16:22:05
Postat av: Linda Lo

Jag tror att Sofia fullständigt skiter i vad andra kvinnor tycker om henne för hon är en skön Pippi Långstrump-personlighet.



Och du Sten Sture är bara sorglig som klankar ner på att Sofia har en öppen och gästvänlig blogg som handlar om henne själv (att man kan tro att nån annan kan vara intresserad!! Indignation!!) och du har inget bättre för dig än att vara här och försöka sprida beska. Stackare. Om du är kvinna är du en fula ensam häxa som är avundsjuk på alla vackra och duktiga flickor. Men du är tyvärr en högutbildad manlig nörd som försöker uppnå det Alfahane-skap (du själv försöker förringa, självförsvar) på Internet eftersom du misslyckades i verkligheten.

2008-06-16 @ 16:32:59
Postat av: Gammelgäddan

Sten Sture, gör som Sofia. Skaffa dig ett liv!

2008-06-16 @ 16:37:33
Postat av: Snorre Sturlasson

Även om min favoritkaraktär är Don Quijote så visar utvecklingen i den här tråden tydligt att anfall inte alltid är bästa försvar. Missriktade attacker får lätt konsekvenser i form av det sociala rummets sympatier för t.ex. ystra nattcasanovor. Mitt råd till Sten Sture är att liera sig med en något mer jordnära Sancho Panza snarast.



För övrigt anser jag att killen med färgburken i hörnet bör få en chans!

2008-06-16 @ 17:24:17
Postat av: Sten Sture

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Det skulle troligen vara ett rent nöje att ta en öl med Sofia och ta del av hennes framgångssaga (och hennes ödmjukhet, om nu den kombinationen skulle vara möjlig), men jag har aldrig träffat henne i verkligheten så det enda jag har att gå efter är bloggpersonligheten. Massresponsen på min senaste kommentar värmer dock, och stärker min tro på att jag har kommit något på spåret.



Vad gäller mina påstådda tillkortakommanden på alfahane-området så kan jag sträcka mig till att jag aldrig skulle visa mig i en banan-hammock. Det svider litet att jag troligen inte skulle kunna fylla ut den, vare sig i verklig mening eller med intalad självsäkerhet. Men bara litet. Litet being the key word...

2008-06-16 @ 18:39:57
Postat av: Sofia

Jag har förstått att det finns människor som gillar att provocera fram reaktioner och som också finner nöje i att försöka trycka ner andra människor på olika sätt. Det fascinerar och skrämmer mig samtidigt hur "Sten Sture" lägger ner mer kraft och energi på den här bloggen än vad jag gör själv? Något som i sig iofs är lite komiskt.



Men det räcker nu. Jag vill inte ha den här typen av spekulativa och irrationella analyser av min person i kommentarsfältet. Sten Sture får söka upp något annat forum att ventilera vad han nu behöver få ventilerat, tack!

2008-06-16 @ 21:44:35
URL: http://supersofia.blogg.se/
Postat av: Sten Sture

Klargörande: Sofias person har inget med Sten Stures kommentarer att göra, de gäller endast den tillrättalagda bloggpersonligheten Sofia. För den som faktiskt har läst mina kommentarer borde det framstå som fullständigt glasklart.



"Spekulativa och irrationella analyser av min person" utgör endast en kvalificerad rationatisering, särskilt mot bakgrund av att bloggen ju faktiskt utgör den kanal för vilken den riktiga Sofia ventilerar vad hon "nu behöver få ventilerat".



Yttrandefrihet kan kanske till en början framstår som aningen komplicerat för vissa. Att man inte själv kan hävda en uppfattning samtidigt som man förhindrar andra från att hävda en uppfattning är något som redan små barn är fullt på det klara med.



Att jag skulle lägga mer energi än Sofia på bloggen är naturligtvis heller inte möjligt.



Vad som är komiskt, och ganska tragiskt, är att den tillrättalagda blogg-Sofia faktiskt tror sig kunna spela kränkt. Det får bli ett inlägg i våldtäktsdebatten i ett annat sammanhang. Skrämmande är det som sagt, men inte på det sätt Sofia tror.



När det gäller att trycka ner andra människor så trycker väl Sture mest ner sig själv (att hävda tillkortakommanden på vitala områden, vilket han ju gjorde i förra kommentaren, borde falla klockrent i den kategorin).



OK, det får räcka med det, så länge. Lycka till i livet, Sofia och blogg-Sofia!

2008-06-17 @ 10:32:32
Postat av: Fagber

Nice site, regards from the netherlands!

2010-09-03 @ 11:38:37
URL: http://fagber.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback