Lamu

Den tredje och sista etappen av vår Kenyaresa tillbringades på ön Lamu i indiska oceanen. Lamu ligger strax utanför Somalias kust och är en gammal arabisk handelsplats, därav är den idag muslimsk till skillnad från större delen av övriga Kenya som är kristet.

Det var underbart att få tillbringa några dagar med sol och bad innan det var dags att bege sig hem till tundran igen. Dessvärre lyckades jag med att missbedöma styrkan i det afrikanska solskenet och blev ganska så bränd. Därav en massiv avflagning av all tillstymmelse till solbränna de senaste dagarna...

Lamu är bilfritt och vi hade därför sett fram emot några dagar med fullkomligt lugn och tystnad. Well... så blev det inte riktigt. Det visade sig att det transportmedel som fanns att tillgå på Lamu, nämligen åsnan, hade en rejäl pipa och höll oss vakna på nätterna med sina oförklarligt sjuka missljud. Jag var vissa nätter säker på att någon höll på att våldtas utanför på gatan, men det var bara en åsna som "pratade lite i sömnen". Därutöver fanns ett bönetorn strategiskt placerat precis utanför vårt hus. Kl.04.24 varje morgon var det dags för morgonbön, och ljudvolymen var inte nådig, det var inte heller imamernas tonsäkerhet alla gånger...

Lite bilder från våra dagar på Lamu:





Bilden nedan tog Jenny på mig i ett obevakat ögonblick. Den är ganska rolig, så jag måste bjuda på den (även om den var i elakaste laget!!):





Resan hem från Lamu var ett äventyr i sig. Jag ber om att få återkomma med ett reportage från mycket minnesvärda "Lamu Airport"...

Kommentarer
Postat av: Fia

Hahaha, det är en helt underbar bild! Jätterolig! Jag skulle också vilja ligga på den där stranden just nu...

2010-10-13 @ 21:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback