Rösta

Ett annat problem som jag måste ta tag i är det här med röstningen... Jag kommer ju att vara borta på valdagen. Eftersom jag skulle skämmas otroligt mycket om jag inte gick för att rösta så har jag efterforskat mina möjligheter:

* Poströsta innan jag åker.

* Rösta på den svenska ambassaden i Bryssel.


Även om det vore mest praktiskt att rösta på posten och ha det hela avklarat så tror jag att jag kommer satsa på det sistnämnda alternativet. Jag tycker att det är högtidligt att rösta, att rösta är för mig samma sak som för en kristen att ta nattvarden eller dylikt.

En gång har jag missat att rösta, det var i kyrkovalet 2002 och jag grämer mig ännu. Särskilt eftersom det låga valdeltagandet i kyrkovalet har utnyttjats av extremister och galningar.

Jag är ju fortfarande ganska ung så jag har ju inte fått rösta så många gånger ännu.

Här följer en liten resumé av de politiska val som jag deltagit i:

1994: Jag och några andra i elevrådet styr upp EU-omröstning på Nyforsskolan i Eskilstuna. Vi gick til posten och hämtade riktiga valsedlar som vi kopierade upp och vi tillverkade anonyma röstningsbås i skolbiblioteket och alla som röstade blev avprickade från klasslistorna.
Sofia röstade: NEJ (Jag skäms faktiskt, men jag var ung och rädd för det okända...)

2002: Riksdagsval. Mitt första riktiga valdeltagande! Det var en solig dag i Götet när jag och min granne Andreas högtidligt begav oss till folkets hus i Biskopsgården. Jag minns att vi åkte och badade sedan, det var en supervarm dag, den 15 september 2001.
Sofia röstade: Folkpartiet Liberalerna i både kommunal-, landsting- och riksdagsval. Jag minns att jag kryssade Axel Darvik från Göteborg som sedermera kom in i riksdagen som typ den yngsta någonsin. I kommunalvalet röstade jag på några schyssta homeboys från Biskopsgården.

2003: EMU-folkomröstning. Den här gången befann jag mig i Uppsala och min vallokal var Post Scriptum, den enormaste tentasalen någonsin.
Sofia röstade: JA!! Självklart ska Sverige vara med i det europeiska samarbetet fullt ut!

2004: EU-parlamentsval. Den här gången befann jag mig faktiskt hemma i Eskilstuna på sommarvistelse och var därför tvungen att söka upp mitt lokala postkontor (Gallerians). Jag minns med fasa det här valet på grund av Junilistans tillkomst.
Sofia röstade: Jag fortsatte starkt på min socialliberala bana och kryssade den grymma Euroentusiasten Cecilia Malmström.

Nu är det alltså 2006 och jag ska åter vandra till valurnan. Jag kommer återigen rösta socialliberalt, allt annat vore liksom att svika sina ideal. Hur som helst. Om Mona Sahlin säger att det är sexigt att betala skatt så kan jag contra med att det är minst lika sexigt att rösta. Människor som inte bryr sig om samhället, vart alla våra skattepengar går och som inte har minsta ambition vad gäller vilket slags samhälle vi vill skapa och leva i, det tycker jag är hiskeligt osexigt i varje fall.

Kommentarer
Postat av: Farsan Baloo

Socialliberalt? Då får du allt starta ett eget parti!

Postat av: Carolina Bruce

det är grymt coolt att rösta. jag tycker att vi ska rösta in karolin a johansson i riksdagen! =)

2006-08-22 @ 08:40:17
Postat av: ola

Sofia, om du ska rösta socialliberalt har jag ett jättebra erbjudande: Rösta på s! De har under snart ett sekel visat att det går att kombinera individens och företagens blomstrande med ett vittgående socialt ansvarstagande. Visst, fp är inte onda men de har valt fel kompisar. Tänk på att en röst på fp i Uppsalas kommunalval är en röst på Livets Ord. Tänk på att en röst på fp i riksdagsvalet är en röst på alliansen där det största partiet vill sänka biståndet rätt så mycket.

2006-08-23 @ 10:13:52
Postat av: Sofia

Farsan Baloo: Ett eget parti vore ingen dum idé, jag kanske borde göra en Rosing? :) Tyvärr så har jag lite brist på ork just nu, det får kanske bli till nästa val... så länge nöjer jag mig med att lägga min röst på det parti vars partiprogram stämmer bäst in på min egen uppfattning i olika frågor... men som sagt, ingen dum idé alls! :)

Carolina: Japp, Karolin hejjar jag på, om jag vore moderat så skulle jag absolut göra det!

Ola: Om jag ska vara helt ärlig så tvivlar jag på att man kan säga att "individen har blomstrat" i gråsosse-Sverige... det var lite av en överdrift, erkänn! :) Jag tycker absolut inte att S är "onda" heller, men jag tror att alla stater mår bra av att de som har makten byts av med jämna mellanrum... Jag tror att den svenska demokratins skulle gynnas av lite avbrott i den totala socialdemokratiska dominans som rått här det senaste seklet...

2006-08-23 @ 13:09:31
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: ola

Men, är det inte lika bra att vi fortsätter med s. Hela landet är ju uppbyggt efter deras ritningar. Jag menar, man kan ju inte stoppa in en vinylskiva i en dvd-spelare och tro att det ska funka ;-)

Jag känner att jag har haft all möjlighet att blomstra i Sverige. Och tänk på alla musikartister, idrottsstjärnor, Jonas Åkerlundar, författare och innovatörer. Vi har nog fler per capita än de flesta länder. Vad hade de varit utan kommunala musikskolan, subventionerade idrottsplatser, gratis utbildning och anslagstavlan på TV?

2006-08-23 @ 14:13:01
Postat av: Sofia

Ola, om man ska fortsätta med dina metaforer så kan man ju säga att man isåfall skulle ha stannat utvecklingen vid vinylspelaren och vara nöjd med den och aldrig chansat låtit utvecklingen gå framåt? :)

Den kommunala musikskolan har jag inte heller så bra erfarenheter av, efter fyra års fiolspelande lärde jag mig på en höjd den gamla dängan "Spanien är ett land, där man dansar tango...osv" :)

2006-08-25 @ 08:33:52
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Dan

Klart att vi skall kryssa Karolin A Johansson.
Precis vad Sverige behöver.

2006-09-13 @ 13:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback