Dagens vardagshjälte!

HALLÅ DÄR....

Ola "Bandola" Medelberg, och grattis till stormästarvinsterna i Jeopardy! Hur känns det?


- Tack så hemskt mycket! Det känns väldigt bra!

Gick det som förväntat?

- Det gick faktiskt bättre än jag hade väntat mig. Frågorna var mycket lättare än förr.

Så den här nyare typen av Jeopardy i modern tappning passar dig?

- Ja, det var ju typ 50-50, hälften populärfrågor och sport och hälften gamla hederliga frågor.

Hur var Adam Alsing som person backstage?

- Han var jättetrevlig faktiskt, en go kille som man gärna tar en öl med!

Det sägs ju att kameran lägger på vikt så att man ser tjockare ut än i verkligheten. Var Adam lika tjock som han ser ut i rutan?

- Hmm, nej, han var nog faktiskt ännu tjockare i verkligheten. NEJ, skriv inte att jag sa det!!!

Uppmärksamma tittare har lagt märke till att du har samma svarta skjorta i bägge avsnitten. Vi förstår ju att programmen var inspelade under samma dag men var det inte ett rookie-misstag att inte ta med sig ett extra ombyte?

- Jo, jag vet. Men efter första vinsten så blev det ju min turskjorta!

Kommer vi att få se samma skjorta även i kvällens avsnitt?

- Jajamensan!

Du har ju vunnit närmare 20 000 redan, hur ska du bränna pengarna?

- Det lutar åt en skidresa nu under våren.

Hur var tv-inspelningen? Var du nervös?

- Inspelningen tog väldigt lång tid, första programmet tog typ 1½ timme, det var en massa tekniskt strul. Jag var bervös innan, men det släppte så fort spelet började och reptilhjärnan tog över. Adam Alsing verkade världsvan, han var inte nervös fastän det var hans första avsnitt.

Hur var relationen till övriga deltagare?

- Dem var jättetrevliga,  vi satt och övade lite TP-frågor ihop innan.

Kommer ni att hålla kontakt tror du?

- Nej, det tror jag dessvärre inte.

Hade du någon särskild taktik som du körde efter?

- Nej, mitt enda trix var att försöka läsa frågan på skärmen innan Adam läste frågan högt, då får man mera betänketid.

Det kändes lite som att du fegade en del på dubbelchanserna?

- Nja, det var ju på ganska höga nivåer. Jag hade ren tur som klarade frågorna. Så jag är glad att jag inte satsade mera.

Många blev imponerande av dina kunskaper i getto-slang. Hur kommer det sig att du är så bra på det? Är dessa uttryck något du brukar använda privat?

- Jag är ju från förorten och så läser jag tidningen Gringo. Nån gång har jag använt mig av ordet gitta, men känns lite pinsamt.

Har ditt deltagande i Jeopardy lett till mycket uppmärksamhet?

- Jag var med in en intervju i
www.tv4.se idag och jag har fått väldigt många sms från släkt och vänner. Tyvärr har jag ännu inte fått några groupis men det var en liten mellanstadietjej på tunnelbanan idag som kände igen mig och frågade om det var jag som hade varit med på Jeopardy, det kändes tufft. (red. anmärkning, Ola använde här ordet annorlunda, men det var tydligt att han menade tufft).

Den här Jeopardy-debuten, var den början på någonting större?

- När folk har frågat vad man blir när man läser pol-mag har jag alltid svarat att man blir bra på Jeopardy. Nu känns det på något sätt som att  jag har bekräftat det och att jag har nått mitt mål. Nästa mål blir istället att försöka ringa in på Ordjakten på tv4.

Vad kan vi ha för förväntningar inför kvällens match?

- Den kommer att bli intressant, mer kan jag inte avslöja!


LYCKA TILL I KVÄLLENS MATCH OLA, VI HÅLLER TUMMARNA FÖR DIG!!!

Kommentarer
Postat av: Jonas och Sara

Stort med mellanstadietjejer som kommer fram och hälsar! Grattis, grattis Ola! Vi sitter som klistrade var kväll och håller såklart tummarna inför fortsättningen. Bjuder på en öl eller en virre nästa gång vi är ute! /Jonas & Sara

Postat av: micke

Kan ju meddela att jag hade fel om det här med deltagande i max tre avsnitt. Tydligen är det nya regler, och förut gällde fem avsnitt. Så Ola lär ju regera ett tag till! :) Men är det inte Ola som ska bjuda på öl nu - det är ju han som tjänat stora pengar. ;)

2006-02-09 @ 00:14:00
Postat av: Jonas

Bra poäng med ölen Micke! Sen kan ju du och Sara som också tjänar pengar bjuda på ännu mer öl så blir nog både jag och Sofia (som båda fått kämpa med CSN)mkt glada... ;)

2006-02-09 @ 00:37:16
URL: http://jonaslauri.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag tycker att det här låter som en jättebra plan! Jag ska höra med Ola när han kommer upp till Supsala och röjer med oss, alternativt så kan han ju bara föra över nån tusenlapp eller två till våra konton så klarar vi ölinhandlingen själva? :)

2006-02-09 @ 09:19:06
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: ola

Ja, det blir väl jag som får bjuda... Bra intervju Sofia men sa jag verkligen att jag tyckte det var tråkigt att jag inte fått några groupies. I så fall är det ett uttalande som kan få ödesdigra konsekvenser ikväll i Hammarbyhöjden.

2006-02-09 @ 10:14:13
Postat av: Sofia

haha, jag kommer inte ihåg, det lät som att du tyckte att det var lite tråkigt! =)

2006-02-09 @ 10:28:58
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Amélie

Ho ho! Go OLA! =D grattis! Hoppas ni har det bra uppe i Uppsala allihop, saknar era galna upptåg och utekvällar på snärkan! Kram på er! /Göteborskan

2006-02-20 @ 23:04:33
Postat av: Terjeoliwia

Hi! Your site appeared very useful to me. Excellent work, thanks.

2009-01-16 @ 11:14:39
URL: http://terjeoliwia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback