Party och Politik

Hello!

Jag är lite sliten och bakis idag... men det var väldigt trevligt igår! Tjejmiddag och utgång på Saluhallen! Det var så kul att festa med Sara igen!! 

Självklart lyckades jag komma in i en hetsk politik-diskussion på förfesten. Trots att jag ju enligt
partitestet är en tredjedel kommunist sa har jag väldigt svårt att förena mig med deras synsätt måste jag säga... Diskussionen handlade om språktest för medborgarskap. Jag tycker att det är en självklarhet att man ska lära sig svenska om man har som mål att bli svensk medborgare. Språket är så otroligt viktigt för att integreras i samhället och för att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Man kan säga vad man vill om det, men faktum är ju att det finns otroligt många människor i Sverige som lever i totalt utanförskap och jag tror att språket utgör den största barriären för att nå integration. Att ställa krav är att bry sig!!

När man diskuterar sånt här med vänstermänniskor lyckas dem alltid framställa en som en hård, inhuman och ond cyniker som vill skapa ett elitistiskt samhälle och utvisa apatiska flyktingbarn. Jag tycker självklart inte att Sverige ska utvisa en stackars kvinna som flytt från fattigdom och svält  bara för att hon får ett poäng under godkänt på ett språktest, men jag tror att ett språktest kan signalera att vi har starka intentioner för integration i Sverige och att vi inte accepterar dagens segregerade samhälle. Det värsta är att jag är så dålig på att debattera... Jag vet ju att jag har rätt, men kan inte lägga fram dödsargumenten på rätt sätt!! Jag behöver hjälp att lära mig dominera debatten!!

Sen så pratade vi om smink istället, då blev det lite muntrare, till och med kommunister använder ju smink nuförtiden... :) Jag delade med mig av mina tips och blev genast lite populärare. Ett tips som jag bjöd på är att man ska fixera kajalen som man har innanför fransarna med svart ögonskugga, då for man en sotig effekt som sitter som berg!!

På Saluhallen träffade Sara och jag en av våra favoritbloggare Glamourprinsessan, vi blev jätteglada och nästan antastade henne, det var nästan som att träffa en kändis. Det är roligt med bloggning för det är så många människor som man tror att man känner bara för att man läser deras bloggar varje dag, det är ju sjukt, man kan ju nästan främmande människors hela liv!

Jag körde ett fultrix på vägen hem eftersom jag bara hade 80 kronor i kontanter kvar och taxiresa till flogsta kostar minst 100... så jag sa till chaffisen att han kunde köra mig så långt hem som han tyckte 80 spänn var värt, men att han sen fick ha på sitt samvete om jag råkade på Haga-mannen när jag gick resterande bit själv. Så han körde mig ända till dörren utan att protestera, det kändes fiffigt...

Nu ska jag ta mig upp och försöka bege mig ut i det vacka vädret, solen skiner och snön gnistrar! Kanske blir det fika på stan med Sara!



44180-51
Sara och jag var riktiga party-chicks igår!!


Kommentarer
Postat av: Sara

Sofia! tack för igår! det var tokroligt! och tycker inte alls att du förlora debatten totalt.. kanske lite bara, men tänk på att det var ett hårt motstånd! en välslipad och skolad sosse! kram kram

2006-01-22 @ 11:43:47
Postat av: Mor

Taxitricket var fiffigt! Vad gäller debatterandet så kan du väl gå en kurs i retorik hos liberala stud?

2006-01-22 @ 12:26:09
Postat av: Jonas

haha, så tom kommunister använder smink? vad händer med världen?! men hon, kommunisten till vänster om dig är ju riktigt söt! =) hade gärna deltagit i debatten - kastar mig in i den om en vecka...

Postat av: Josse

Ciao! Värsta snygga partysofia =) Ett bra tips när man ger sig in i debatt med vänsterpack är att trycka på den ekonomiska biten. Ska man straffas för att man tjänar pengar? Hur skulle det gå för Sverige om inte egna företyagare fanns? Varifrån skulle då kommunerna överhuvudtaget få skattepengar ifrån? Och så vidare...men jag har själv varit i allt för många totalt tröstlösa debatter, en mindre begåvad vänsterpartist jobbade svart hela sommarlovet. Med motiveringen att kan man utnyttja systemet så ska man...jaja. Kram på dig!

2006-01-22 @ 15:28:43
URL: http://jossebloggen.blogg.se
Postat av: Dimitri Ivanov

I love u with all my heart and it's bitting 4 u

2006-01-22 @ 17:20:12
URL: http://fotolog.terra.cl/satskuash
Postat av: Carolina

vad snygg du är baby! när kommer du till stockholm och festar? puss

2006-01-22 @ 21:31:42
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Ja det var skoj att träffa er och att du också har en blogg! Keep up the good work! =)

2006-01-23 @ 01:26:12
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Abdulvanja

Nice security code. Does it work?

2010-02-04 @ 08:50:04
URL: http://abdulvanja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback