Tre länder, en helg

Europa är ganska fantastiskt måste jag säga, i helgen reste jag bort, en resa på 1½ timme, vilken kostade mig en dryg hundring tog mig till från Belgien till Tyskland, därifrån kunde jag praktiskt taget promenera till nästa land, Nederländera... amazing! Det roliga är ju dessutom att man verkligen märker att man befinner sig i andra länder, språket är annorlunda och människorna är annorluna, husen är annorlunda och gatorna är annorlunda (i det här fallet renare, tyskar verkar älska att städa, vart man än såg så var det någon som sopade eller putsade)

Jag hälsade ju som bekant på min kompis Katrin som jag bodde med i Australien. Hon bor i en liten by som heter Stahe som ligger precis på gränsen mellan Tyskland och Nederländerna.


Jag och Katrin dricker läskiga gröna drinkar.

Eftersom jag har lite brådis på väg hem så tänkte jag sammanfatta min intryck i punktform:

- Besök på ett bydisko vid namn Mausefalle (Musfällan), jag skojar inte. Jag fick dansa styrdans med en massa tyska män till tysk musik. mausefalle var ett ganska trevligt ställe trots allt och det var inrett som en ost på insidan. Man fick ett kort när man gick in som man betala alla sina drinkar med, sen så fick man betala när man gick ut, ett roligt system.


- I tyska affärer finns det jättefina kläder, på tyska människor finns det jättefula kläder. Totalt ologiskt.

- Tyskar förfestar inte, men de går ut jättesent och tyckar att normala människor (jag) som börjar gäspa vid halvtre är skittråkiga. Helst ska man vara ute till klockan sju och dansa till techno, då har man gjort "en tysk helkväll".


- Tyskar älskar julen (men vem gör inte det, egentligen?), julskyltningen är redan i full gång, lite väl tidigt om man frågar mig, men ändå mysigt. Om bara några veckor bär det av till Tyskland igen för min del, denna gång är det julmarknad som gäller. Auf wiedersehen Deutschland!


Kommentarer
Postat av: Lars

Es heisst Deutschland! Som du vet är detta mitt andra hemland och mkt riktigt en festival i sauberkeit und ordnung, sehr schön!/L

2006-11-07 @ 09:22:16
Postat av: Sofia

Oj, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt fatala stavningsmisstag, ska genast korrektera...!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback