Allmän varning och uppmaning...

Det är svårt att lura systemet, men det är alltid värt att försöka. Vissa regler är bara så dumma att jag å det grövsta måste uppmana till civil olydnad.

En sådan dum regel är den oerhört dumma prissättningen av tågbiljetter till Arlanda. När jag i måndags tog tåget till Arlanda från Uppsala visade det sig att en biljett dit för mig skulle kosta 131 kronor. Om jag istället valde att fortsätta tågresan ända till Stockholms central skulle priset dock bara vara 61 kronor. Ja, ni läste rätt!

Som nyutexaminerad magister kände jag mig oerhört smart när jag självklart istället köpte en biljett hela vägen till Stockholm för att sedan hoppa av på Arlanda, herregud, det kan väl inte kosta mer för att åka mindre? Det vore ju helt barockt i så fall.

Glad i hågen sitter jag på tåget och gläder mig åt min idérikedom och min listighet. När tåget börjar närma sig Arlanda höll jag dock på att få hjärtat i halsgropen när i högtalarna påtalas "Vi ombeder alla passagerare som skall stiga av vid Arlanda att behålla sina biljetter inför den obligatoriska biljettkontrollen vid avstigningen, jag upprepar, vi ombeder samtliga passagerare som skall stiga av vid Arlanda att behålla sina biljetter inför den obligatoriska biljettkontrollen". Hjälp!! Hjärtat började bulta och min hjärna började febril att tänka ut listiga undanflykter och argument till varför det stod Stockholm Central och inte Arlanda på min biljett!

När jag smått generad kliver av tåget ser jag lappar uppsatta om den "obligastoriska stationsavgiften" på Arlanda central som gör att biljettpriset blir högre och som gör att dom måste ha en särskild biljettkontroll där. Jag låtsas inte kunna läsa och när biljettkontrollen närmar sig så gör jag värsta fultricket och smiter förbi, nästan obemärkt. Adrenalinet började pumpa och jag kände en stor glädje inombords. Jag hade lurat av SJ 70 kronor! Eller kanske snarare... jag hade inte låtit SJ lura av mig 70 kr!!

Allvarligt talat, var inte den "obligatoriska stationsavgiften" något av det dummaste påfund man hört talas om?

I mina öron låter det snarare som om Statens Järnvägar utnyttjar sin dominerande ställning på tågtrafiksmarknaden, vilket gör att dom med lätthet kan lura av desperata flygresenärer lite pengar och låta dem betala typ tredubbla biljettpriser... Det är faktiskt både dumt och dåligt och olagligt så vitt jag vet.


Fy skäms!


Kommentarer
Postat av: Anonym

de där jääädrans SJ asså....fifan!

2007-03-21 @ 22:30:17
Postat av: Danny

Har åkt Upptåget förbi där många gånger och de ropar alltid ut det där precis innan Arlanda.

Men hur lyckades du bara smita förbi?? Vilken dålig koll de måste ha där! :O

Men bra för dig! ;)

-D

2007-03-21 @ 23:25:01
Postat av: anna

Det är faktiskt inte SJ som ligger bakom det där i grunden. Det beror på att det föreligger en tvist om vem som skall bära kostnaden för bygget/underhållet av banan ut till Arlanda och bolaget som har hand om underhållet/bygget av banan tar ut en rätt hög avgift av SJ för nyttjandet av spåren.
Fast jag håller med om att det är muppigt.

2007-03-22 @ 10:22:43
Postat av: Sofia

Danny: Det var ganska mycket folk, så jag liksom bara smet förbi vakten... det gick bra, fast jag var skraj för att bli påkommen...

Anna: Är det sant, fy vad löjligt ändå! Tidigare när jag tagit tåget till Arlanda har det inte funnit ngn sådan avgift... Tåg är ju dessutom ett mer miljövändligt alternativ än flygbussen så det borde ju snarare subventioneras istället tycker man!

Postat av: Goranirene

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2009-02-18 @ 14:55:10
URL: http://goranirene.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback