Populär?

Sofia, hur populär var du i din klass?

Jag blev lite småställd när jag igår fick den frågan i ett mail från
www.stayfriends.se, en website där man registrerar sig för att kunna hålla kontakten med alla sina gamla klasskompisar. Enligt Stayfriends är jag rankad till den sextonde populäraste av 31 registrerade elever från mitt avgångsår på gymnasiet... hmm? Detta baseras tydligen på hur många som har klickat på min profil där och hur många som har skickat en hälsning till mig...

Stayfriends låter hälsa att man inte ska bli ledsen om man bli rankad som opoppis, man kanske är helt annorlunda nu mot vad man var när man gick i skolan, "Var inte besviken om du har fått få poäng. Våra värden ska inte tas för allvarligt, hur omtyckt du är idag eller var under skoltiden kan vi bara mäta mycket grovt". Stayfriends menar att de har det här rankingsystemet för att se hur väl den stämmer med verkligheten och om man kan se vem som var populärast i gymnasieklassen på det här viset... "Utgångspunkten för vårat försök är om man kan dra några slutsatser av våra användares aktiviteter och avgöra hur populära de var under skoltiden".

Min fråga är bara varför? Finns det något intresse av att ta reda på detta? Ska vissa få bekräftat vilka ointressanta loosers dom fortfarande är eller? Jag är glad att jag alltid har gått i klasser där det inte varit någon direkt uppdelning mellan "populära" och "impopulära", jag har i varje fall svårt att placera in mig själv i en sådan dikotomi. Jag tyckte tidigare att Stayfriends var ett smart grej med ett bra syfte, nu tycker jag verkligen bara att det är oerhört dumt. Varför denna ständiga strävan i samhället att rangordna människor och placera in dem på listor och i fack?  

Här är min gymnasieklass från Europaskolan i Strängnäs, E3:
(Jag sitter längst ner, tredje från höger)
image793
Saknar och älskar er allihopa, härliga människor!! I mina ögon var ni alla populärast i klassen!

Kommentarer
Postat av: Ida

HAHA! Kille nummer tre i mittenraden från höger är lätt bäst.
Det skolfotot made my day! :)

Postat av: martin

hohoho scheisse det var inte igår man såg det...får banemej leta fram orginalet var det nu kan vara??

2007-03-24 @ 18:35:52
Postat av: Sofia

Ida: Jo, visst är han väl söt! :) Om man kollar lite närmare så märker man att han är helt insprayad i guldfärg... Som grädde på moset liksom!

Martin: Ja, den är verkligen fantastisk. Du passade fint i mitt lila partylinne... haha, vilka tider det var!

2007-03-25 @ 21:12:40
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: martin

Jo tack...det satt ju som handsken..hehe

2007-03-26 @ 20:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback