Rent hypotetiskt alltså

Låt säga att jag var kallad på anställningsintervju till ett jättebra jobb. Vad vore det bästa svaret på frågan, nämn dina tre sämsta sidor? Den är så jäkla klurig och man vet ju nästan att den kommer dyka upp... Är man ärlig och och förklarar hur lättirriterad och förvirrad man är? Ljuger man och säger att ens sämsta sidor är att man är alltför noggrann ibland och att man ibland ställer lite för höga krav på sin omgivning?

En gång på en intervju blev jag så ställd att jag svarade att min sämsta sida var att jag hade så dålig självinsikt att jag inte kunde se mina dåliga sidor, haha, jag fick jobbet!

Ge mig tips, i fall jag rent hypotetiskt skulle behöva dem!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Jag har fått den frågan på alla mina anställningsintervjuer... Jag kör alltid med egenskaper som kan vändas till något positivt. Typ att jag kan blilite rastlös ibland, men det är ju ändå bra för då vill jag ju ha något vettigt att göra hela tiden på arbetet istället för att slappa och dricka kaffe.

Postat av: Andreas

Klart man ljuger, anställningsintervjuer är inte något forum för sanning annat än i friserad form. Lycka till!

2007-05-14 @ 22:23:02
Postat av: Daniel

Jag är ju själv i den sitsen om några timmar... Jag har inte riktigt bestämt mig, men tänker definivt inte köra den där "jag ställer för höga krav på mig själv" eller "jag tenderar att arbeta lite föör mkt"... Jag tänkte inleda med nåt neutralt typ "jag har oordning på mitt skrivbord/kontor, vilket inte är så vackert för en yttre betraktare, men jag har aldrig tappat bort något, jag hittar i mitt eget kaos" (vilket iofs är sant)... Sen någon personlig egenskap som kan vändas, jag ska tänka ut nåt nytt på tunnelbanan imorgon i ottan..

2007-05-14 @ 23:40:13
URL: http://imjustdoingit.blogg.se
Postat av: Kickan

Man får aldrig tala sanning på en anställningsintervju, då är man körd!

2007-05-15 @ 08:42:22
Postat av: Inna

Hmm jag förstår, Jag har fått den ett antal gånger själv och jag brukar tänka som så att dom ska kunna läsa in nåt positivt i dom negativa sidorna också - så jag brukar säga otålig - vilket ju är bra också för då får man saker gjorda. Babblig - hur kul är det med en helt tyst person och ... kommer inte på den tredje...har nog förträngt den...

2007-05-15 @ 13:30:36
URL: http://blogg.expressen.se/innas/
Postat av: Andreas

Tillägg: Det är inte helt fel att för att beskriva sig själv inleda meningen med "Andra brukar beskriva mig som..." eller dylikt. Det bästa är att då ljuger man ju rent tekniskt inte :-)

2007-05-15 @ 17:10:08
Postat av: Johan

Sedan kan man fråga sig varför dom ställer frågan, om svaret egentligen har stor betydelse (kan användas för att undersöka hur väl förberedd man är t.ex.) eller om det är just att man kan svara något som är viktigt.

Själv sa jag förutom någon sådan gammal goding att jag är morgontrött och en obotlig tidsoptimist, osäker på om man kan vända det till något positivt, däremot tyder det antagligen på lite självinsikt och ärlighet. Jobbet fick jag iaf.

2007-05-16 @ 09:28:34
Postat av: Sofia

Åh, vad många goda råd. FYI så kom den hypotetiska frågan inte ens upp på den hypotetiska intervjun! :)

2007-05-23 @ 10:02:47
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback