Utslagen

Jag vet inte om det kanske var lördagens intensiva skumparace eller vad det kan ha varitm men något har totalt slagit ut mitt immunförsvar. Det hela började igår, jag började nysa som en tok. IHela natten var sedan en enda lång plåga av svett och andningsproblem. Idag ligger jag typ döende i sängen och känner mig risig och förundras över vilka abnorma mängder snor min kropp förmår att producera, sannerligen facinerande. Egentligen har jag inte tid att vara sjuk just nu, men man har ju dessvärre inte mycket kontroll över det där. Jag tror dessutom att en sängdag kan vara en klok investering ur ett längre perspektiv.

I all min tristess och mellan de kraftfulla nysningarna så passade jag på att göra lite närmare efterforsknngar kring det här med just nysningar. Genom Wikipedia fick jag reda på följande:

Nysning, reflexmönster som innebär en snabb utblåsning av luft ur mun och näsa. Nysningen framkallas vanligen genom retning av näsans nervceller, antingen på mekanisk eller kemisk väg. Nysningar kan också förekomma när någon utsätts för kraftigt ljussken, till exempel när en person som varit inomhus går ut i starkt solsken. Här beror nysningen på att nervsignalerna från ögonen passerar intill näsans signaler vid en kopplingspunkt i hjärnan och "spiller över" en del till näsans nervbanor.

Nysningen är, tillsammans med hostningen, kroppens sätt att blåsa luftvägarna rena. Medan luften vid en hostning måste passera de slutna stämbanden och ut genom munnen, går luften vid en nysning genom öppen röstspringa. Luften går dessutom huvudsakligen ut genom näsan.

En nysning kan sprida virus och bakterier upp till två meter. Hastigheten för de partiklar som nyses ut kan vara upp till 167 km/timme.

Ser man på, det där med ljusskenet var helt ny information för mig! Med tanke på det sistnämnda så borde åtminstone mina kollegor vara nöjda med mitt beslut att stanna hemmavid idag...


Kommentarer
Postat av: Jenny, Samuel & Simon

Krya på dig, moster!

2009-02-02 @ 16:31:46
Postat av: Mamma

Krya på dig Gull-fia!

2009-02-02 @ 18:06:38
Postat av: Niklas Eriksson

Krya på dig Sofia!



/Mvh Niklas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback