Pålägg

Det finns LCHF-bröd, både att köpa och att baka. Dessvärre har jag inte prövat vare sig köpebrödet eller att baka själv. När jag är sugen på en smörgås brukar jag istället ta ett finncrisp. De innehåller ca 5 gr kolhydrater per skiva, så man får inte äta för många. Men en eller två brukar gå bra!

Hemligheten när det gäller smörgåsätande inom LCHF är fokusera på pålägget. Och att alltid grunda med ett tjockt lager smör. Brödbiten är liksom bara där för att bära upp och hålla ihop pålägget. Jag har hört att man i LCHF-kretsar pratar om "omvänd dietistmacka". Man ska ta de gamla kostrådet "rejäl brödbit med lättmargarin, fettsnål ostskiva och en paprikaskiva" och göra tvärtom liksom. Litet tunt bröd, och ösa på med så mycket feta pålägg som får plats!

Det här är mina favoritpålägg på mina finncrisp (som jag alltid grundar med ett rejält lager bregott med havssalt):
- Ägg och majonnäs
- Avocado och brieost
- Chevreost, tomat och oliver
- Kavli mjukost (bacon och 4 peppar)

Den absolut godaste mjukosten, mums!!

Kommentarer
Postat av: Sara L

Ett mat tips... :)

In med laxfiléer i ugnen. När de är klara efter cirka 12 minuter lägger du på fet(40%)skagenröra och klar att servera. Mat på 15 min. Det gillar vi! :)

Postat av: Sofia

Åh, tack, snabb mat är bäst! Lax i ugn äter jag flera ggr i veckan, bra med variation! Själv gör jag alltid en "alltiett"-lösning med broccoli, cashewnötter, paprika och creme fraiche med pesto. Också gott!

2011-01-20 @ 16:28:30
URL: http://supersofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback