Mitt nya motto!

Latin är ett vackert och användbart språk, dessutom så finns det så många smarta och roliga citat och sentenser som man kan använda sig av lite då och då för att verka bildad. I mitt vardagliga liv brukar jag köra med: "Qui scribit bis legit."  (den som skriver läser två gånger, mycket användbart i studiesammanhang) och "non scola sed vitae discimus" (man lär för livet inte för skolan, bra att ta till när inspirationen och motivationen tryter). "Nemo saltat sobrius" (jag dansar aldrig nykter) är oxå en klassiker i festsammanhang liksom "nunc est bibendum!" (nu ska det drickas!) och "in vino veritas" (i vinet ligger sanningen). En oslagbar beklagan görs bäst så här: Miserere mei domini!" (herre, förbarma dig över mig!). Just denna sentens upprepas av någon outgrundlig anledning ofta på söndagsförmiddagarna här i mitt lilla hushåll.

På den
här sidan kan du säkert hitta ett schysst citat som passar just dig!

Jag har funnit ett citat som liksom bara kändes så passande för mig, mitt nya motto helt enkelt:

"Misce stultitiam consiliis brevem. Dulce est desipere in loco!"

 (Blanda kortvarig dårskap med klokhet. Det är angenämt att vara tokig vid rätt tillfälle!)


Kommentarer
Postat av: Jen

Jag kör stenhårt på 'Per aspera, ad astra'. Vi får tacka Kjelle för alla matnyttiga citat!

Postat av: Sofia

Ja, Kjelle lärde oss mycket bra grejer! Per aspera ad astra är oxå extremt klokt och bra, kör på den! :)

2006-04-11 @ 13:11:31
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback