Snacka baguette

Jag börjar på allvar bli nervös nu inför min praktik... Jag fick nämligen för ett par dagar sedan ta del av en tidigare praktikants utvärdering från samma praktikplats som jag ska ha i höst...

Ve och fasa... så kan jag uttrycka det hela! Praktikanten förklarade hur viktig franskan skulle vara och att man förväntades förstå vad som sades på mötena på franska och snabbt kunna ta del av cirkulerade handlingar vid mötena, vilka var på franska... Hjälp!

Praktikanternas uppgifter är till stor del att skriva rapporter (på svenska gudskelov!) från en massa viktiga möten som skickas hem till regeringen i Sverige.... Gode Gud, var med mig nu... med min knaggliga gymnasiefranska kan jag ju vara glad om jag ens förstår sammanhanget, om jag kan snappa upp något litet ord här och var typ "L'unione Europenne"! Att skriva en rapport från ett viktigt politiskt möte på franska skulle jag för min del kunna likna vid den gamla metaforen "att ta sig vatten över huvudet" men i mitt fall rör det sig snarare om att sänka sig själv i havet med blytyngder fästa i fötterna!

Jag har hur som helst klickat hem lite franskaböcker på cdon.com... det måste ju hjälpa lite i varje fall! Tips för snabb inlärnuing av det franska språket mottages tacksamt. Tänk på att jag ju samtidigt är heltidsarbetande så någon språkresa i EF's regi är uteslutet...


44180-462
Hur ska jag förstå vad han säger utan subtitles?

Kommentarer
Postat av: Sofi

Mitt absolut bästa tips för att lära sig franska snabbt är att få ihop det med en fransman... Synd bara att de ska vara så fula och prata ett så jobbigt språk! kramar

2006-07-05 @ 11:03:09
Postat av: Andreas

Äh! Det där fixar väl du utan problem. Det räcker ju oftast med att se ut och bete sig som om man förstår, dessutm lär det väl knappast vara den gemensamma säkerhets- och utrikespolitiken du skall rapportera hem om.

2006-07-06 @ 07:06:57
Postat av: Sofia

Sofi: Om det verkligen inte finns NÅGOT ANNAT SÄTT så antar jag att jag får plocka fram nån läcker fransos ur garderoben... jag ska söka min andra vägar i första hand dock...

Andreas: ja, jag får hålla god min, det funkar säkert... hehe :) Vad gäller det där med utrikespolitiken så antar jag väl att en del av rapporterna kommer handlar om den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken eftersom det är på den enheten jag ska vara, det vore ju konstigt annars!

Postat av: micke

Språkkurs på mp3 kanske?
http://www.elib.se
Det går säkert bra ska du se!

2006-07-07 @ 20:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback