Den ultimata sminkväskan

Jag är nästan exakt 24 år gammal. I halva mitt liv har jag använt smink och jag tycker fortfarande att det är jätteroligt! En liten morgonritual helt enkelt som tillfredsställer min kreativa hjärnhalva (är det den vänstra?) och som får mig att vakna i dubbel bemärkelse, både mentalt och fysiskt (rätt smink kan ersätta många timmars nattsömn).

Under dessa tolv års sminkande (effektiv tid ca två månader om man räknar med att man kanske sminkar sig i 20 minuter per dag) har man ju lärt sig en hel del, och inte minst lagt ner en hel del pengar! Om man skulle kalkylera hur mycket pengar jag under dessa tolv år har spenderat på smink så blir man nästan mörkrädd, och om man dessutom kalkylerar hur mycket pengar jag har spenderat på dåligt smink så blir man gråtfärdig! Och gråtfärdig vill man ju inte bli, så det ska jag inte försöka mig på!! :)

Däremot tänkte jag att jag ska sprida lite av min erfarenhet, det vore ju dumt om vi tjejer (och killar med för den delen, jag har inga sådana fördomar) inte kunde lära oss lite av varandra, så att inte samma misstag behöver upprepas flera gånger. Jag tycker faktiskt att jag har lyckats skrapa ihop kanske den ultimata sminkväskan numera. Väldigt skönt, förhoppningsvis så behöver jag därför inte lägga en massa pengar på onödigt skräpsmink i framtiden, underbart!

Så här ser min sminkväska ut på utsidan (fast min är ljusblå):
44180-574




Och så här ser den ut på insidan:

Foundation: Tyvärr äger jag ingen själv ännu, men ID Bare Essentials är lätt den bästa foundationen jag har provat. Min mamma har en och jag planerar att införskaff en egen så snart tilfälle ges.

44180-570



Concealer:
För närvarande består min concealer av Yves Saint Laurent Touch Eclat, och den är väldigt bra! Den bästa concealern jag någonsin har använt är dock Mary Kay's, den är dock lite svår att få tag på eftersom den inte sälja i butik. Kommer ni över någon så hugg tag i den bara, otroligt dryg och täcker allt utan att bli kakig och ful!

44180-57644180-568
Så här se de ut!



Bronzing Powder:
För att få en lite sunt solbränd effekt rekommenderas starkt Isadoras bronzing powder, de finns i olika färger. Den ljusaste (guldiga) är den som gäller!

44180-571



Rouge:
Rouge är kanske det viktigaste av allt. Min favorit just nu kommer från Clinique. Jag gillar dock även Body Shops (i färgen golden pink) extremt mycket!

44180-572



Ögonskuggor:
Make Up Stores ögonskuggor är ju egentligen det enda man behöver. Finns det några bättre så får ni gärna säga till. Otroligt dryga och sitter som de ska. By the way, är det någon som någonsin har använt slut på en MUS-ögonskugga? Jag tror inte det... enda sättet att ta slut på dem verkar vara att tappa dem i golvet. Man borde ha en ljus, en brun och en svart som grund åtminstone. Dessutom så finns det ju typ tusen andra roliga nyanser att välja mellan. Jag gillar färgen "Diva".

44180-573
(Färgerna på bilden har inget med innehållet i texten att göra)



Mascara:
Jag är ingen mascarafacist men Diorshow har faktiskt blivit en stor favorit, med sin stora borste är den underbar!

44180-569




Slutligen var det dags för pricken över i, läppglanset! Min personliga favorit är Lancome Star Gloss, den är liksom läppglansens Rolls Royce. När det gäller läppglans kan man ju dock passa på att fynda och inskaffa ett i varje färg, jag tycker om H&M:s läppglans väldigt mycket, men även Åhléns egna märke är helt kalas. Det bästa med budgetfynden är ju som sagt att man kan köpa många, så att man har minst ett i varje väska. :)

44180-575




Vad gäller övrigt smink i sminväskan, såsom den oumbärliga kajalpennan har jag ännu inte hittat någon absolut favorit. Jag använder  H&M:s egna för 19 kronor och jag tycker att den gör sitt jobb (fixeras den med svart MUS-puder så blir den förresten kalas!). Tips på prisvärda varianter mottages dock tacksamt. Detsamma gäller löspuder, en grej som jag aldrig riktigt kommit underfund med. Vad är det egentligen som gäller på det området?


Kommentarer
Postat av: Karin

Tack, imponerande!

Många bra tips! =)

2006-10-23 @ 19:55:26
Postat av: Josse

Ciao!Vi e överens på många punkter vad det gäller sminket =) Jag är ett stort fan av ID Bare Escentuals, förutom foundationen finns puder (löst, transparent, heter "Mineral veil") som är kalasbra verkligen. Dämpar blankhet utan att synas. Vill man ha en perfekt partymejk funkar det prima att köra ett lager Mineral Veil under ID´s foundation. Vidare gillar jag deras "Warmth" som är en sorts rouge i varm ton. Ögonskuggorna deras är också hur bra som helst. Det allra bästa med ID är att det är hur bra som helst för huden, inget "klegg" som täpper till, utan det är snarare vårdande och fuktighetsbevarande att ha på huden. Med en liten borste kan man bokstavligen trolla bort blemmor genom att dutta lite av foundationen på ett specifikt ställe.Hjälper till att läka också, då mineralerna har sådan effekt! Så kör hårt på ID vettja! Och du, grattis i efterskott =)

Postat av: Zinnia

Älskar smink så det här var ett trevligt och intressant inlägg! :)
Ett tips på en bra kajal är Lumenes "Intelligent Eye Liner" som jag själv använder då och då (inte dagligen pga. linser). Den sitter hela dagen och införskaffas för en billig peng.
Är också ett stort fan av Body Shops sminksortiment, deras foundation passar min knepiga hud perfekt och blir sådär lagom naturligt.
En riktigt bra concealer är Biotherms "Forget It" som är väldigt lätt och täcker precis allt. Dryg och håller i all evighet gör den också. Sen får jag inte glömma att nämna primer både för ansiktet och ögon. Utan dessa håller inte mitt smink what so ever så de är verkligen viktiga i min sminkväska. Jag använder Lumenes "Face base" till ansiktet och "Eye makeup base" till ögonen från samma märke! :)

2006-10-24 @ 07:37:48
URL: http://zinnia.blogg.se
Postat av: Helena

På mascarafronten kan jag tipsa on Kanebos 38 degrees - sitter hur bra som helst hela dagen (eller natten om man så vill) och så tvättas den bort i 38-gradigt vatten. Den flytande eyelinern i samma serie är inte riktigt lika bra, men den är defintivt godkänd!

2006-10-24 @ 09:38:06
Postat av: Linda

Nu har jag ju inte provat ID men jag tycker iaf att biotherms foundations är bra! Sen haller jag verkligen med om att diorshow är kung, och att MUS-skuggor är bäst!

PS: GRATTIS i efterskott, försökte skriva en kommentar i bloggen pa födelsedagen men det ville inte din blogg ;)

2006-10-24 @ 10:10:27
Postat av: Sara

Som jag har väntat på ett sådant här inlägg från dig Sofia! Tack så mycket, sa förresten inte vi att du och jag ska köpa ID tillsammans? Får bli när vi ses!

Sen tycker jag också att det är bra att du mognat och tänker sluta köpa massa billigt krafs..

kram kram

2006-10-24 @ 12:13:50
Postat av: Sofia

Vilken kvinnlig bonding lite sminkdiskussioner kan bidra med alltså, underbart! Bra att alla delar med sig av sina tips!

Sara: Den som väntar på något gott, jag tänkte att jag skulle lägga mig till med en lite proffsigare stil så här i karriären, men jag kunde inte stå emot längre...! :)

2006-10-24 @ 20:20:08
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Karolina

Hej hopp vilkne sminkinspiration man fick, kanon nu precis nör det kommer pengar in på kontot ;) Jag har ju oxå Mary Kays concealer den är toppen, säg till när du vill ha den så beställer jag till dig och stoppar på posten. Jag brukar beställa från Skönhetshuset i Örebro men nu har en jobbarkompis börjat sälja så nu är det ännu smidigare.

Kram

2006-10-24 @ 23:34:40
Postat av: Sofia

Karolina: Vad underbart!! Vi kanske kan fixa en åt mig när jag kommer hem i jul!

2006-10-27 @ 17:15:29
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Jenny Jerksten

Hej Sofia!
Kul att du älskar Mary Kay´s concealern.
Jag är själv besatt av Mary Kay´s hudvård och makeup produkter sen jag provade första gången! Det bästa av allt är att man får prova dom innan man köper något, och visar det sig att man ändå inte blir nöjd efter att man har använt den några veckor så har man 100% nöjdkundgaranti. Och det är sjyst.
Nu i maj tog jag steget in i ?konsultvärlden? och har själv börjat sälja Mary Kay´s produkter. Det gör att jag dels får mina egna grejer billigare, men det bästa av allt är att jag får dela med mig till så många flera av Mary Kay´s super bra hudvårds och makeup produkter till andra i min omgivning!
Om du är något du saknar i din sminkväska eller i ditt badrumsskåp så får du gärna höra av dig till mig så kan jag skicka det på posten...

2007-05-20 @ 09:58:31
URL: http://www.marykay.se
Postat av: sofia

Hej Sofia! Verkar bara höra bra om ID bare Essentials. Ska verkligen ta och prova den, men vet inte var man kan få tag på den. Finns den att beställa, för jag bor nämligen i Västerås, och jag har hört att den bara finns på Åhlens city i stockholm:). Hare bra:)

2007-08-12 @ 10:15:24
Postat av: malin

mycket bra tips! gillar de också! kolla www.beautyplanet.se för där e de grymt billiga! Köpte mascara idag Lancôme för 99kr!!!! Ett erbjudande man inte kunde motstå....KÖP!

2007-10-10 @ 15:36:44
Postat av: vicki

Lancôme star gloss finns till kanonpris på www.e-kosmetik.se Kolla in den sidan!

2007-10-28 @ 17:52:14
URL: http://e-kosmetik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback