Ouppfostrade svenskar i Bryssel

Jag käner att jag måste få dela med mig av en annan av helgens otrevliga upplevelser (utöver den fasansfulla tvättincidenten)...

I lördagskväll var jag och några av mina tjejkompisar här i Bryssel på väg in till stan för en liten barrunda, klockan var närmare halvtolv och vi tar tunnelbanan. Lite längre fram sitter ett gäng välklädda killar med bakåtkammade frisyrer i sisådär övre tonåren och väsnas. De visslar så högt de kan och är allmänt högljudda. Efter ett tag blir killarna orimligt jobbiga.

Sofia ropar lite trevligt: "Excuse me, could you please behave?"

Som svar får jag ordagrannt på ren svenska: "Vill du att jag ska jag knulla dig eller!!??"

Sofia svarar: "Tack, men nej tack!"

Killarna (något generande): "Fan, dom var svenskar!"

När vi sedan går av tunnelbanan på samma hållplats och åker tätt bakom killarna i rulltrappan så är de inte lika högljudda längre, tvärtom, killarna är helt tysta... tills en av dom piper "Förlåt". Sofia höjer ögonbrynen som svar. De unga killarna avviker.

Jag måste bara få ifrågasätta det här beteendet, är det så här folk beter sig? Svarade de så här bara för att de trodde att jag ändå inte förstod vad de sa? Jag skämdes i varje fall otroligt mycket å deras vägnar och för att vara svensk. Det var verkligen ett så tragiskt beteende.

Det värsta är dessutom att den här typen av "ska jag knulla dig eller?" (ibland tillkryddat lite extra med "din jävla hora") verkar vara ett ganska vanligt svar bland många av dagens svenska killar på kritik eller tillsägelser. Jag fick exakt (ordagrannt) samma svar när jag sa åt en ung kille i Uppsala att sluta kissa på ett fint hus mitt inne i stan (jag är medveten om att jag ibland har vissa ordningspolistendenser). Det är ju helst sjukt, vad är det för akut fel på dessa människor?? Om man nu blir förbannad tillbaka och vill vara otrevlig, räcker det inte då med att säga "Skit i det du!" Tydligen inte...

Det som  är det allra mest tragiska är annars hur lågt de här unga männen värderar sin egen sexualitet, som om det är något vedervärdigt som de straffar elaka element ur det motsatta könet med, stackars pojkar.

Kommentarer
Postat av: Gammelgäddan

Dessvärre, det ÄR så här vissa beter sig. Men att upphöja dem (!) till folk är väl att överdriva onödigt mycket. Svin skulle jag väl snarare beteckna dem (!) som. Oavsett språk, faktiskt.

2006-10-31 @ 21:08:50
Postat av: Fia

Efter det där, killen som pissade på ditt hus, stryptaget i kön till blå (haha, helt sjukt) och de trasiga glasögonen på norrtull att det är precis så vissa beter sig.. Skönt att det inte bara är i Eskilstuna folk är tragiska!

Har aldrig tänkt på det där att de nedvärderar sig egen sexualitet. Ligger nåt i det förutom att många använder sig ordet knulla fast de menar nåt annat. Typ "Ska jag döda dig eller?". Herre gud, vilket jävla (!) ordförråd!

Jag har mailat dig men du vägrar svara?!! Im waiting!

Love and miss you! Puss puss

2006-11-05 @ 20:52:21
Postat av: Fia

Haha, läste igenom mitt inlägg igen och inser att det saknas ord här och där.. Kan bara skylla på att jag drack en massa drinkar och vin med Mimmi igår...

2006-11-05 @ 20:53:41
Postat av: Bligh

Fan vad kasst, vad gjorde de killarna där i Bryssel då? är det vanligt att träffa många svenskar i Bryssel eller? det värsta man kunde ha förväntat sig :S helt konstigt att svenskorna beter sig på det där sättet när dom är utomlands...Precis som de "så kallade" blattarna i Sverige gör...Jag är en kille på 21 år som bor i Antwerpen (Belgien också) men är inte svensk...men kan ändå jätte bra svenska ;) Vilken söt blog du har :P verkligen tjejaktig med det hjärtat :) Varför bor du i Bryssel då? Om man får fråga...ha det så bra

2006-11-22 @ 23:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback