Tankar om TV-pejling och annat

Trots att jag befinner mig en bit bort från det inferno som även kallas svensk inrikespolitik så måste jag få dela med mig av lite funderingar om densamma... Framförallt är det två frågor som jag funderar mycket kring...

* Vart går gränsen mellan medias roll som granskare av makten och medias roll som direkt maktutövare? Hmmm... Finns det en sådan gräns...? Borde det finnas? Den hetsjakt på utvalda politiker som pågått den senaste veckan har fått mig att inse att det nog faktiskt borde finnas en sådan gräns... När media genom att agera på ett visst sätt faktiskt kan styra utfallet av politiken så tycker jag att det är något som är knas. Då har medias roll liksom förvandlats, från att vara ett av de viktigaste elementen i ett demokratiskt samhälle till något som påminner om det motsatta.

* Vill vi verkligen att våra politiska ledare ska vara ofelbara helgon? Jag menar, lets face it... varenda människa har väl ett gäng skelett hängandes i garderoben, och om obetald tv-avgift är det största och mörkaste skelettet så är väl inte det hela världen typ... Jag skulle by the way aldrig kunna bli minister i Landet Lagom, då det hör till min invanda rutin att alltid skruva ner ljudet på tv'n innan jag öppnar dörren när det ringer på oanmält... :)

44180-55344180-55344180-55344180-55344180-553

Kommentarer
Postat av: Daniel

Du har helt rätt, det var en hetsjakt från början till slut utan dess like! Förmodligen var tidningarna rädda om sitt presstöd...

Postat av: Karolina

Vilken ministerdokussåpa det blivit. Helt otroligt hur mycket utrymme det får i media...

2006-10-16 @ 23:54:26
Postat av: Sara

Hur tycker du public service ska betalas då?

2006-10-17 @ 08:25:40
Postat av: Sofia

Sara: Jag tycker att public service kan finansieras av det hav av skatter som vi betalar i form av inkomstskatter, arbetsgivaravgifter, fastighetsskatter, miljöskatter, mervärdesskatter, arvsskatter, förmögenhetsskatter, bolagsskatter och punktskatter...

Eftersom hela Sveriges befolkning i stort sett har tillgång till TV idag så kan man väl lika gärna finansiera det hela utifrån den gemensamma skattebasen?

TV-avgiften är helt enkelt dum. Varför ska TV-innehavarna finansiera radiolyssnarna? Varför ska bara innehavararen av tv'n vara skyldig att betala avgift om det är flera som tittar på den? Varför ska en tv-innehavare som bara tittar på MTV finansiera SVT:s programutbud medan en stor familj med alla sina vänner kan titta på SVT dygnet runt på alla tv-apparater i sitt stora hem och ändå bara behöver betala en ynka tv-innnehavaravgift? Som sagt TV-avgiften är dum, men det behöver ju inte betyda att man är emot public service.

2006-10-17 @ 09:18:25
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Linda

Sofia--> Förstar inte riktigt vad skillnaden skulle bli? (nu kanske jag missat nat du skrev efter du sa att public service ska finansieras av skatter..min skärm visar texten typ i 2 punkter :). skattefinansiering av public service skulle innebära ytterligare skattehöjningar tror jag. Haller med Lena Melin rent generellt: "man ger med ena handen och tar med den andra". Det gar ju jämt ut.

2006-10-17 @ 11:21:06
Postat av: Sofia

Jag är varken emot skatter eller public service, jag tycker bara att tv-avgiften är dumt utformad. Eftersom hela Sveriges befolkning tittar på tv så kan man ju lika gärna finansiera den med statens skatteintäkter.

Med tanke på allt fusk med tv-avgiften som förekommer så skulle ju den genomsnittiga kostnaden (per person) för public service minska om hela befolkningen är med och delar på kostnaden (eftersom i princip alla ändå tar del av utbudet). Då slipper vi dessutom hela den här "Varför ska jag betala när han/hon struntar i det?"-mentaliteten! Jag måste vara ett geni :)

2006-10-17 @ 11:34:21
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: sara

hej igen!

jag håller med dig till viss del. Alla tittar ju på tv idag så systemet känns gammaladags. Det pratas väl om att göra om det till en skatt? Kan man dock garantera oberoendet och att politikerna inte ändrar skatten när det börjar blåsa kring knuten?
Vi får väl se!
kram kram

2006-10-17 @ 15:39:35
Postat av: fia

ja vem fan har inte ett skellett hängandes i graderoben..jag minns någon som hade en Hängrid hängandes i vardagsrummet, =). Du kanske skulle prova på att ha en Hängrid där hemma så du får lite sällskap! Puss på dig gumman!

2006-10-18 @ 17:46:00
Postat av: Marcusrebekka

Very interesting & professional site.

2010-05-07 @ 13:12:52
URL: http://marcusrebekka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback