Rensning

Jösses vad mycket papper man samlar på sig... Mitt år i Bryssel rusar mot sitt slut och jag spenderar mina sista dagar på kontoret med att städa och rensa mitt skrivbord, mina pärmar och mina bokhyllor... Det är nog nyttigt att byta både jobb och bostad med jämna mellanrum, har jag av erfarenhet insett. Man samlar på sig så otroligt mycket skräp!

Lite sorgligt är det dock samtidigt... Jag har hittat en massa små roliga saker som man glömt bort. Bla har jag hittat ett exemplar av den första rapporten jag skrev här som praktikant, oj oj vad mycket röda rättningar den var fylld av från min handledare! Det känns som en evighet sen, men det har i själva verket alltså bara ett drygt år...

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Sofia
Upptäckte din blogg för någon vecka sedan..Den är ju jättekul! Är helt fast;) Men också jättenyfiken på hur du bar dig åt att få jobbet/praktiken i Bryssel? Mvh, Anna

2007-08-22 @ 16:25:14
Postat av: Katya

Hej Sofia.
Superkul sida du har om ditt liv i Bryssel. Har precis flyttat hit med min fanilj. Du son bott i Bryssel ett teg kan kanske tipsa om var jag kan handla jeans? Typ nolita eller liknande, saknar jeansshoppar inser jag.
Ha de gott och lycka till med det nya jobbet!
Kram Katya

2007-08-23 @ 11:26:35
Postat av: Helen

Verkar vara ett väldigt intressant jobb du har! Hur kan det komma sig att du nu slutar efter ett år? Har du haft en praktik plats eller liknande kanske? Jag är grymt imponerad av dig!!!

2007-08-23 @ 15:51:51
Postat av: Fia

Hej gumman! Jag är också grymt imponerad av dig =). Det ska bli kul att du äntligen kommer hem! Har cyklat förbi "din" lgh flera gånger, den ligger verkligen bara ett stenkast bort! Jätteskoj!
Ring när du kommer hem! Hoppas ni hade kul på avsl. festen! Puss puss

2007-08-23 @ 17:53:43
Postat av: Sten Sture

Inte för att förminska Sofias accomplishments (jag har ju ingen aning om vad hon gjort mer än vad jag har läst här på bloggen) men det är hundratals svenska studenter i 25-årsåldern, främst jurister, statsvetare och ekonomer, som praktiserar vid svenska beskickningar och internationella organisationer varje år. Jag var själv praktikant vid en svensk ambassad, två EU-institutioner och FN-högkvarteret under och precis efter min studietid. Jag fick även en korttidsanställning vid en av dessa arbetsplatser efter praktiken, vilket inte heller är någonting ovanligt, speciellt i de fall då kontinuitet är av vikt och det saknas tid att lära upp någon ny person att ta över uppgifterna.
Till dig som undrar hur man går tillväga för att landa en praktikplats: det finns således hur många möjligheter som helst. Surfa in på de stora universitetens hemsidor och leta upp deras arbetslivssidor. Där brukar det finnas rena annonser för jobb inom bl.a. UD (det skadar dock inte att kontakta en beskickning direkt och fråga om de tar praktikanter). De stora internationella organisationerna har främst centraliserad antagning för praktikanter så det är bara att börja fylla i ansökningsformulären på deras hemsidor (vid exempelvis Europeiska kommissionen bör man dock själv ringa runt på olika avdelningar för att visa intresse när man väl blivit antagen och hamnat i den sk. "blåa boken", en förteckning med alla antagna praktikanter). Ett starkt tips är att leta runt på Sidas hemsida. Där finns många tips om internationella praktikplatser och även om stipendier. Ofta har även Europaparlamentets ledamöter praktikanter, men för praktik hos dem krävs oftast någon slags bakgrund inom det parti som ledamoten tillhör. Det skadar dock inte att kontakta dem och fråga, även om man inte har någon partibakgrund. Störst chanser för praktik har man mot slutet av utbildningen, och det är ingen dum idé att kombinera praktiken med examensarbetet.
Ett stort problem kan bli finansiering, men med studiemedel och stipendier brukar det kunna ordna sig om man kan tänka sig att leva mer spartanskt än vad man gjorde som student. I stora städer som Bryssel och NY kan det dock bli dyrt, men om man går ihop flera praktikanter och exemplevis delar lägenhet kan man spara ganska mycket pengar på boende och mat.
Erfarenheterna från denna sorts praktik är ovärderlig, särskilt om man siktar mot en karriär som diplomat eller handläggare inom en internationell organisation. För att få skriva provet till diplomatprogrammet är det exempelvis i princip ett krav att ha minst en praktik av detta slag. Det ger även ovärderlig kunskap inför ett uttagningsprov till en EU-institution. Vid de flesta universiteten i exempelvis USA och Storbritannien har man störst chanser att komma in på en masterutbildning om man har internationell praktikerfarenhet. Framförallt ger det dock arbets- och livserfarenhet som är svår att hitta på annat håll. De flesta praktikanter jag känner har fått uppleva stora internationella händelser på plats och de ges oftast näst intill fullvärdiga arbetsuppgifter med eget rapporteringsansvar.
Det tråkigaste med en sådan praktikplats är när den är över och man är tillbaka i vardagen i Sverige, så jag känner med dig nu Sofia! Det jobbigaste är att ingen, eller endast få, av ens jämnåriga vänner förstår vad det är man har gjort och upplevt. I ditt fall lär denna "post-traumatiska stress" i och för sig bli mildare eftersom jag antar att du kommer att syssla med liknande frågor vid Justitie. Den stora skillnaden lär bli att det nu sker i huvudstaden i stället för på en beskickning?

2007-08-23 @ 19:19:05
Postat av: Suck

Sten Sture, är det samma Sten Sture som på Tingsnotariens blogg. I så fall kan vi ju vänta oss liknande oändliga inlägg som i Tingsnotariens blogg. Ett tips kan ju vara att starta en egen....

2007-08-23 @ 21:14:38
Postat av: Sten Sture

Suck: Ett annat tips kan ju vara att inte läsa Sten Stures kommentarer, om man nu stör sig på dem. Förstår faktiskt inte vilken skada jag rimligen skulle kunna åstadkomma genom min kommentar ovan.

2007-08-24 @ 10:07:20
Postat av: Sofia

Anna: Tack, vad glad jag blev! Välkommen hit! Jag fick min praktik via Uppsala Universitet då den var en del av min pol-magexamen. Jobbet fick jag via praktiken då ett vikariat kom upp väldigt lägligt för mig!
Katya: tack, och välkommen till Bryssel! Tyvärr har jag inte så stor koll på jeansshoppingen. Jag vet att området kring Börsen har en del bra små butiker!
Helena: Tack! Det var ett tidsbegränsat vikariat som jag hade, det är därför det tog slut. Dessutom så kändes det som ett år i Bryssel räckte för min del. Ser fram emot att få börja jobba i Stockholm. :)
Fia: Weee! Vi kommer kunna äta kvällsmat tillsammans varje kväll, jag längtar!!!
Sten Sture: Oj, det var mycket information där, bra! Jag är långt ifrån ensammen om att praktisera utomlands, men fler borde ta chansen, det är otroligt utvecklande, roligt och lärorikt. Och som du säger, värdefullt för ens kommande karriär. Dock tror jag personligen att man ska akta sig för att bli karriärpraktikant. I Bryssel har jag träffat många som är inne på sin tredje och järde praktikperiod... Man ska utnyttja tillfället att lära sig en massa, inte låta sig bli utnyttjad som gratis arbetskraft!
Alla: Så länge ni skriver snälla inlägg så får ni skriva långa, inte mig emot!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback