Belgisk byråkrati

Det är inte ofta jag gråter. Inte ofta alls.

Idag var det dock väldigt nära, och allt beskyller jag på det här jävla landet och dess inkompetenta och fula invånare. Det hela började med en så enkel sak som att jag för en dryg vecka sedan bestämde mig för att börja på en franskakurs...

Sagt och gjort. En lämplig franskakurs uppsökes. Jag beger mig till kursstället på utsatt tid och får snart beskedet att jag var tvungen att först åka ut till universitetet för att göra ett diagnostiskt prov för att det skulle kunna placera mig i rätt franskagrupp. Det var dock för sent den dagen men jag ombads åka till universitetet ett par dagar senare för att göra testet.

Sagt och gjort. Jag tar en taxi och åker till universitetet på utsatt tid och dag. Väl där möts jag av en lång kö med människor som håller ett papper i handen... Hmm... undrar vad det är för papper? Jag går fram till receptionen och efter att ha trängts med några tjocka studenter ett bra tag kommer jag fram och frågar om jag kan få göra ett diagnostiskt franskatest. Jag får svaret att jag måste få en "ticket" först och att kvällens platser för provet redan är tagna.... Grr... Sofia börjar bli irriterad. Hur som helst, jag får en egen "ticket" med datum och tid. Måndagen den 5 februari kl.18.15 ska jag få göra testet. Mannen i luckan ber om att få mitt id-kort för att tar sedan en kopia av det... Fine, mannen är borta länge och väl och kommer till slut tillbaka. Jag får mitt leg och papperskopian... Jag ifrågasätter om han inte borde spara papperskopian som han just har tagit? - "Non, det ska du ta med dig nästa vecka" (ahh... sluta slösa med din och min tid, jag kunde ju ha tagit mig en egen kopia under den här veckan som jag nu måste vänta, och du kunde förkorta kön betydligt om du slutar springa och kopiera alla dessa hundratals människor leg !!!)
 

Nåväl... Inte mycket att göra... Bara att åka tillbaka igen nästa måndag (dvs idag!)

Sagt och gjort. Idag tar jag återigen en taxi till universitetet, vilken kryper fram genom Bryssels äckliga rusningstrafik... Redan då börjar stressen krypa fram inom mig, klockan tickar och jag känner på mig att jag kommer missa testet...Till råga på allt kör taxibilen fel och jag hoppar av i ett rödljus för att hinna till mitt diagnostiska prov!!

Pust! Väl framme, ingen kö! Yes! Jag går fram till killarna i receptionen och säger glad i hågen "Hej, hej, jag ska göra ett diagnostiskt prov i franska, titta! Jag har "ticket"!!!"

Som svar får jag frågan om jag har läst någon franska tidigare... "Mais oui, un peu, J'ai etudié francais trois ans" Jaha, säger killarna, "Tyvärr finns det bara platser kvar i vår mest avancerade grupp och det är på väldigt hög nivå". Jag var dock välkommen tillbaka i september när språkkurserna drar igång på nytt.

Jag känner hur en klump i halsen börjar växa sig stor...

"What!?? SEPTEMBER!!!??? Jag har ju för fan "ticket", jag har varit här tre gånger för att mot min egentliga vilja plugga ert jävla språk..!!"

Jag får utbrott på de stackars killarna helt enkelt och svär över hur sjukt dåligt system dom har och att om dom lärde sig använda internet så skulle jag slippa åka taxi fram och tillbaks till det jävla universitet dagarna i ända.

Man skulle kunna säga att jag ställer till med en sen där borta i receptionen bland alla människor, och det är faktiskt inte likt mig. De stackars killarna börjar bli rädda för mig märker jag. Jag skriker lite till och tar bussen hem.

Den bussresan var mitt humör inte att leka med. Jag satt och irriterade mig över alla fula belgiska människor som förpestade min tillvaro. Alla belgiska människor är helt bruna, brunt tråkigt hår och bruna fula kläder. Jag längtar något oerhört efter att sitta på ett café och bara iaktta vackra, eller åtminstone hyggligt snygga människor gå förbi. Jag längtar till vackra Sverige, och till vackra svenska människor. Jag är trött på fulhet. Och på belgisk byråkrati.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mon petite filles! J´taime! Bon nuit!

2007-02-05 @ 21:45:22
Postat av: Linda

Man har ju hört om denna byråkrati, men att den skulle va så jävlig kunde jag inte ana. Jag hade gett upp efter första besöket, så all heder åt dig :)

2007-02-05 @ 21:57:02
Postat av: sara

Sofia!
jag lider med dig! Men jag är inte förvånad! Jonas berättade flera liknande hemska historier om belgarnas byråkrati... Han kan ju dra dom nån gång för dig så kanske du inte känner dig så ensam i byråkratins djungel:)

Lycka till på jobbet!
Kram

2007-02-06 @ 08:23:37
Postat av: Linn

Hej! Ville bara muntra upp dig genom att säga att jag känner PRECIS likadant - varje dag!!! Jag gör praktik i Wien och längtar så efter vackra modemedvetna människor. Sverige, sverige fosterland!
Kram Linn

2007-02-06 @ 08:29:58
Postat av: Jonas

Tycker fasligt synd om dig. Jag har nämligen själv stått i de där förbannade köerna på universitet och det vid ett flertal tillfällen för lika många helt onödiga byråkratiska besvär.

Under min höst i Belgien förstod jag hur illa det är ställt när även italienare och spanjorer suckade högt - det är med andra ord inte bara vi hypereffektiva svenskar som upprörs.

Grattis till jobbet - otroligt kul. Kanske en bra idé att hålla sig innanför institutionernas väggar. Den beryktade EU-byråkratin är väl ingenting i jämförelse med den belgiska.

Vi kommer snart och hälsar på!

Kramar

2007-02-06 @ 08:34:06
Postat av: Brucan

haha gud vad roligt att läsa.... fast hemskt för dig. är alla verkligen så fula där, jag har ju bara erfarenhet av en ynka vecka i bryssel... men du, du får helt enkelt ragga upp en hunk och prata franska med honom. det är det enda rätta. det bor väl nån fransman i bryssel....? puss!

2007-02-06 @ 09:22:26
Postat av: Ida

Haha, vilket galet system! Men vad bra att du kunde bita ifrån. Jag hade nog blivit så paff att jag inte hade vetat vad jag skulle säga.
Skällde du ut dem på engelska eller franska? Om det var det sistnämnda behöver du nog ingen kurs!:)

Postat av: Fia

Haha, du är underbar! Det är bara att skrika! Inte för att man kommer så mycket längre på det men det känns ju iaf bättre!

Jag har ju bråkat med tre (om min mobil) i snart ett halvår och det har inte hänt någonting på den fronten. Förrän igår! Till att börja med varnar jag alla som läser den här SKAFFA ALDRIG ABONNEMANG HOS TRE!!!

Hur som helst, jag har ringt som en jävla galning till både huvudkontoret och till återförsäljaren på Götgatan. För det första kan man inte prata in ett meddelande på Götgatans telefonsvarare, vilket bara det gjorde mig förbannad "Hej och välkommen till tre på Götgatan. Vi kan inte svara just nu men ring gärna igen eller kom hit". Nja det kanske inte är ordagrannt men ungefär. Jag fick spel varje gång jag hörde den där rösten. Hallå, vanliga människor jobbar. Hur i helvete ska jag hinna gå dit?!! Så jag har legat på och ringt flera gånger gånger per dag för att komma fram. På huvudkontoret svarar folk men de är så inkompetenta så det är skrämmande. "Jag lovar att jag ska reda ut det här åt dig, du ska få en ny mobil och jag ringer i eftermiddag!

Naiv som jag är tror jag ju att de ska ringa, men icke sa nicke! (när ska jag lära mig att folk inte alltid pratar sanning...). Jag har pratat med folk på detta huvudkontor, utan att överdriva, kanske 20 gånger och alla säger samma sak. "Jag återkommer". Jaha ja, när då?!! Alla har dessutom sagt att jag måste gå till butiken på Götgatan för att hämta en lapp om att jag har rätt till en ny telefon innan den satans personalen på huvudkontoret kan ge en till mig. Återigen, jag jobbar! Det har varit bokslut, hur många gånger ska jag behöva säga det. Jag tycker också att post-it är helt underbara men somliga har inte upptäckt dem. Jag ville åka dit och klistra upp en på näsan på den där satans personalen. Höll mig ifrån det iaf!

Efter detta telefonerande skickade jag ett mail till vd:n och skrev att jag skulle gå vidare med det här om de inte svarade. Hmm, jag vet inte var jag skulle gå vidare... Till nästa portuppgång och hänga där en sväng kanske...Jag såg mig själv diskutera med konsumentombudsmannen. En konflikt, yiiiha!

Dagen efter mitt brev som för övrigt var ganska otrevligt, jag skrev bland annat om företagets inkompetenta personal, vilken betydelse mouth-to-mouth har (ja alltså inte livräddningsmetoden), och en massa annat. Hur som helst, ringde VD-assistenten till mig! Å en chock, personalen vet hur man öppnar sin e-post, och de vet vad en telefon används till!!

Min ilska fick utlopp när jag satt och skrek på en stackars människa om att de inte hade en aning om vad begreppet service-minded betyder... Jag har gjort min plikt och informerat!!!

Hon ringde tillbaka idag (wow, jag är imponerad), så nu ska jag få en ny telefon. Jag fick välja en själv, självklart en av de dyraste! Sen tyckte hon att hon hade gjort sitt. Hallå, tänkte jag, min kompensation då?! Nu tjatade jag iallafall till mig en helt ny telefon, 500 kronor i en samtalspott som jag kan använda i ett halvår (mitt abonnemang går ut då), och hundra extra minuter varje månad! Jag är väldigt nöjd!!! 1-0 till mig! Det finns inte en chans att jag kommer binda upp mig när min bindningstid är slut!! Allt är bättre!

Men nu är jag glad igen, men jag har varit gnällig som få!

Nu ska jag sticka ner och sola! Ser ut som en levande död! Måste bara understryka att det finns visst brunetter som är fantastiskt snygga!

Pussåkram!

Förresten, ska du vara med på Sara K`s present?

2007-02-06 @ 21:40:54
Postat av: Sofia

Tack alla för allt stöd!!

Sara och Jonas: Ni måste komma ner hit och hälsa på mig, det skulle vara SÅÅ kul!!

Brucan: Ja, alla är verkligen fula. Jag kanske har sett tre skapliga killar, på typ ett halvår. Och dom var troligtvis inte belgare.

Fia: Jesus... det där var verkligen en rekordlång kommentar. Jag är verkligen stolt över dig, du och Sverker Gustafsson är mina idoler. Du är nog så duktig eftersom du har tränat på alla grejer du har fått lämna tillbaka åt mig... ;)

2007-02-06 @ 21:55:49
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Anonym

var du pa ulb's universitet och forsokte fa franskakursen? :)

2007-02-06 @ 22:35:45
Postat av: Fia

Mmm, jag kan tänka mig att det är därför... Har du utvecklats på den fronten??

2007-02-07 @ 11:10:52
Postat av: Nathalie

Jag maste reagera pa det du skrev. Jag kan halla med om att byrakratin i Belgien inte alltid fungerar som den gor i Sverige. Det kan aven jag stora mig pa vid vissa tillfallen (dock vanjer man sig efter att ha bott har i 5 ar). Bara for att allt inte ar lika "perfekt" som det ar i Sverige betyder inte att det ar negativt. Det ar olika mentaliteter och olika manniskor helt enkelt. Det handlar om att acceptans och att vanja sig. Att borja kritisera belgarnas utseende pga av ett olyckat mote pa universitetet ar dock att ta i tycker jag. Bara for att alla har inte ar lika utseendefixerade som dem ar i Sverige gor dem inte fula. Jag tycker snarare att belgare ar bra mycket naturliga och charmiga an svenskarna. Dessutom ar det mansklig diversitet. Eller du kanske tycker att diversitet ar idiotiskt. Om du nu hatar allt har sa mycket sa undrar jag varfor du stannar kvar?

2007-02-08 @ 21:57:57
Postat av: Sofia

Nathalie: Du har säkert rätt, vissa saker klarar jag bara inte av att vänja mig vid. Fulheten och byråkratin är skilda fenomen som jag stör mig på, jämte hundbajset på gatan och sophämtningssystemet, vilket påminner om ett u-lands.

Jag skulle verkligen uppskatta om folk la in lite mer effort på att se representabla ut. Det skulle vara trevligare för alla!

Jag hatar inte allt med Belgien, mycket är jättebra. Anledningen till att jag stannar kvar är att man valde att förlägga EU:s högkvarter hit för ett halvt sekel sedan, jag skulle inte haft något emot om man valt London eller Berlin, eller varför inte Barcelona istället. Men det gäller väl att gilla läget antar jag! :)

2007-02-09 @ 20:19:28
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Nathalie

Sofie > "Fulheten"... Suck.. Fulhet ar ju nagot helt objektivt och du har klart ratt att tycka som du vill. Men isf kan jag saga sahar, ar det fult att inte vara blond, sminkad och utseendefixerad? (att se typsikt svensk ut med andra ord) Allt handlar inte om utseende och bara for att belgarna bryr sig mer om folks inren an yttre gor dem inte till samre manniskor (snarare bra mycket battre!). Du stor dig alltsa pa att dem inte bryr sig extremt mycket om klader och yta? Jag hoppas du inser hur otroligt ytligt det later nar du sager sa.
Det ar just din kritik nar det galler folks utseenden som gor mig stalld.

2007-02-10 @ 21:44:01
Postat av: Nathalie

Sofia menade jag, inte Sofie. Sorry

2007-02-10 @ 21:44:28
Postat av: Sofia

Nathalie: Fulhet är i högsta grad objektivt och så är självklart mina intryck som jag delger i den här objektiva bloggen oxå.

Jag har dock svårt att förstå ditt resonemang om att man på något sätt skulle bry sig mer om folks inren bara för att man inte bryr sig om vackra ytor. Det är inte ett nollsummespel där det ena utesluter det andra.

Du kan jämföra det med anledningen till att man griljerar en julskinka. Det gör ingen som helst skillnad för smaken eller kvaliteten på skinkan i sig, men den blir jäkligt mycket trevligare att servera på julbordet, inte sant? Att folk tar hand om sina yttren och bryr sig om hur de ser ut har inget alls med deras inren att göra, det blir bara lite trevligare helt enkelt.

Jag blir överlag lite irriterad på hur människor som värderar skönhet på människor och kläder anses som ytliga medan ingen skulle kalla personer som värderar vacker natur och vackra kulturföremål som ytliga?

För mig är skönhet av alla de slag jätteviktigtoch jag mår lite fysiskt illa när jag är omgiven av fulhet helt enkelt... vare sig det handlar om dassiga tapeter, skövlad natur, smutsiga gator, smaklösa tavlor eller okammade människor. Detta utesluter självklart inte att jag samtidigt har en "djupare" sida av mig själv. Jag råkar bara gilla sånt som är fint (enligt min objektiva uppfattning that is).

2007-02-11 @ 19:53:42
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Annie

Haha, det var en bra kommentar, kan bara hålla med dig!

2007-02-12 @ 20:13:22
Postat av: Rigina

"Fulhet är i högsta grad objektivt"

rent oerhörd nivå insikt för en Moderat. :)

2007-02-14 @ 04:04:35
Postat av: Nathalie

Sofia > Nu forstar jag inte ditt agrument med naturen. Naturen har ju endast sitt yttre, och inget mer. Inget djup, ingen personlighet. Daremot har manniskan det. An mindre kan jag inte greppa ditt argument om julskinkan. Det ar bara mat, inget annat.
Du sager att du omgiven av "fulhet". Om alla belgare nu ar sa "fula" sa kan varken smink eller klader andra pa det. KAnske plastikoperationer men inget annat. Smink kan ju bara "maskera" ett utseende, och varfor gomma sig bakom det bara for att vara snygg? Sminka sig ska man ju gora for att man kanner for det sjalv. Samma sak med klader, man valjer val sjalv de klader man ska ha pa sig. Bara for att man har inte haller stenhart pa klader och mode sa ar man ju inte ful for det.
Jag forstar inte heller var du haller till for alla i Belgien ar inte "fula" och jag har svart att se var du skulle vara omringad av sa frukansvart motbjudande manniskor.

2007-03-04 @ 11:36:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback