Ett politiskt inlägg

Jag har utgett den här bloggen för att handla om allt från politik till läppglans och well, jag måste ju erkänna att det sistnämna och liknande frågor tagit viss överhand. Till mitt försvar kan jag väl säga att det  har hjälpt till för att balansera mitt annars ganska politikspäckade liv. Som en slags syrgastub för att inte kvävas av rapportskrivning, inläsning och politisk korrekthet, typ...

Nu ska jag i varje fall göra ett litet utspel i en fråga som ligger mig personligen nära och som jag ägnar mycket tankekraft åt, tro det eller ej. Nämligen aboriginernas situation i Australien. En för många bortglömd fråga som jag skulle vilja uppmärksamma lite här.

44180-737

När Australien förra året av FN prisades för att ha världens högsta levnadsstandard så verkade inte riktigt hela befolkningen vara inräknad. I ett land så rikt som Australien är det svårt att tänka sig att det samtidigt finns en parallell samhällsstruktur där möjligheterna till ett drägligt liv är drastiskt mycket sämre. Medellivslängden för en australisk kvinna är 82 år, om man inte tillhör ursprungsbefolkningen vill säga, där är ett genomsnittligt människoliv omkring två decennier kortare, för aboriginska kvinnor är medelivslängden 62 år.

För att jämföra statistik kan också konstateras att arbetslösheten bland aboriginer ligger på omkring 60 %, medan motsvarande siffra för vita australiensare är under 10 %. Och att aboriginerna vidare löper 22 gånger större risk att dö i en infektionssjukdom (exempelvis syfilis eller spetälska) och 13 gånger större risk att dö en "våldsam död" (dvs bli mördad) än vad som är fallet för vita australiensare.

Aboriginerna, som utgör ungefär 2 % av Australiens befolkning, lever oftast i storstädernas slumområden eller i avgränsade "communities" i den australiska "out backen". En mycket stor andel av aborigerna är alkoholiserade. Detta beror säkert delvis på deras utsatta livssituation men också på att deras kroppar under de tusentals år de levde i Australien innan den vite mannen dök upp aldrig utsatts för alkohol och därför saknar den gen som bryter ner alkoholen i kroppen. De aboriginer som trots allt har ett drägligt liv sysslar ofta med turism, ett sätt att försöka sprida kunskap om aborigineras historia, kultur och kunskap om naturen, men också ett sätt att uppmärksamma den situation som råder. 

Aboriginerna utsattes för oerhörda övergrepp under slutet av 1800-talet och den första halvan av 1900-talet, det vill säga efter det att européera kommit för utplacera sina fängelsekunder och sedermera för att bosätta sig. Övergreppen på aboriginerna var omfattande och bestod i såväl mord som våldtäkter och slaveri, dessa övergrepp har senare likställts vid folkmord. Aboriginerna omyndigförklarades snart efter européernas ankomst och fick inte rösträtt förrän 1967. Fram tills dess sysslade australiska myndigheter även med systematiska omflyttningar av aboriginer och omkring 100 000 aboriginska spädbarn tvångsomhändertogs för omplacering i "civiliserade hem". Det talas fortfarande mycket om "den stulna generationen", många av dessa människor har än idag ingen aning om sin egentliga härkomst. En stor del av aboriginernas otroliga kunskaper om naturen och dess religion och kultur gick förlorad för alltid.

44180-736

Efter det att aboriginerna fick sin rösträtt fick de möjlighet att organisera sig politiskt och det finns numera aboriginska partier som strävar efter kompensation för de stulna åren, det vore dock fel att prata om detta som särskilt starka politiska krafter...

Man kan lindrigt sagt numera tala om en kollektiv, australisk skuldbörda gentemot aboriginerna, vilken är en mycket känslig politisk fråga att diskutera. Det dåliga samvetet försöker man råda bot på genom omfattande ekonomiska transfereringar, sociala program och återgivande av marker. Frågan är bara hur pass lyckade dessa projekt egentligen har varit och vilka resultat som har uppnåtts?

Reser man i norra Australien, i närheten av Kimberley i Western Australia och Darwin i Northern Territory kan man hitta gudsförgätna samhällen där aboriginska människor bokstavligen ligger utmärglade och utslagna i dikena utmed vägarna. Scenerna där skulle lika gärna kunna vara hämtade från en nyhetssändning från en svältkatastrof i Afrika där den enda markanta skillnaden är avsaknaden av internationella biståndsarbetare. Det är svårt att tro att man befinner sig i samma land som det i övrigt soldränkta och välmående Australien där BBQ'en alltid är igång och allt är "no worries".

Jag har personligen inga svar på hur aboriginerna bäst skulle hjälpas eller kompenseras, om det nu är möjligt. Men som sagt, en fråga värd att reflektera över...

44180-735


Kommentarer
Postat av: Lars

Vilken lysande formuleringskonst: stringent metod som grasiöst balanserar på en hyffsat spännd röd tråd.

Visste du föresten att den röda tråden var blå från början. Jodå, när man förritiden (sammansatt...) tvinnade skeppståg (rep) spände man först upp en blå tråd som hjälplina och sen flätade man fast den tjärademälingen. Sen skar sig någon matros och så blev den röd...

2007-02-17 @ 23:21:36
Postat av: Sofia

Tack så hjärtligt!

Och tack för upplysningen om sjömannen, det var ju hmm... intressant!

Postat av: Jenny

Grym reflektion!

Du är bäst!

2007-02-19 @ 06:12:20
Postat av: kirsti

Sitter själv och läser och skriver om latinamerikas historia och jag får ont i magen då jag tänker på allt den "vita människan" har gjort genom historien. Vem ger någon rätt att komma och ta någon annans land och liv? Och så fortsätter vi än idag...

2007-02-19 @ 16:27:43
Postat av: Sofia

Jenny: Man måste reflektera lite då och då you know... ;)

Kirsti: Jag vet, människan verkar ha svårt att lära av begångna misstag! Det som är det värsta med Australienfallet är att det hände praktiskt taget i nutid och kan liksom inte förklaras bort som ett "historiskt snedsteg".

2007-02-19 @ 21:21:33
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Sanna

Hej igen!

Nu när jag just har lämnat mitt livs första kommentar på en blog måste jag ju passa på och lämna en till:

Jättebra inlägg! Jag visste att aboriginernas situation hade varit, och fortfarande är, väldigt svår - men att det var så illa som du beskriver viste jag inte. När jag var i Sydney imponerades jag framför allt av den fantastiska aboriginska konsten på museet i botaniska trädgården - den var så vacker och speciell, och visade verkligen på en rik och intressant kultur. Hoppas att något av den trots allt kan bevaras!

En annan intressant sak är att det verkar ha gått lite bättre (om än inte falldeles bra...) för maorierna på Nya Zeeland. Efter vad jag har hört är de bättre integrerade, och "kiwisarna" - både de med maoriskt och de med europeiskt ursprung - verkar också väldigt stolta över den maoriska kulturen, som av många ses som en nationell kultur och inte bara en minoritetskultur. Till exempel gör ju Nya Zeelands rugbylag (tror jag att det är i a f...) en maorisk dans innan varje match.

Vore intressant att veta mer om varför det blivit så olika i de olika länderna... en av många spännande frågor att sätta sig in i! Synd bara att dygnet inte har lite fler timmar!

Ha det bra, hälsningar/Sanna

2007-02-20 @ 21:43:46
Postat av: Sofia

Sanna: Det är faktiskt väldigt intressant att jämföra maorierna och aboriginerna, de har verkligen gått olika öden till mötes. När jag diskuterade detta i Asutralien så var en av förklaringarna som gavs att maorierna var "krigare" på ett annat sätt än aboriginerna och att de inte underkuvades på samma sätt och därför blev accepterade. Jag vet inte vilka mer förklaringar som finns, men som sagt... en mycket intressant fråga att fördjupa sig i!

2007-02-21 @ 10:03:59
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback