Tankar om befruktning

Man märker att det är fredag när koncentrationen börjar fallera och tankarna rusar iväg... Idag fördes följande diskussion mellan mig och min kontorskamrat Helena (H) när vi satt vid våra datorer och jobbade flitigt...

Sofia (S) tittar på en bild på sin anslagstavla där en bild på en kyckling och ett ägg finns uppsatt..

S: Helena...

H: Ja...

S: Hur lång tid tar det innan ett ägg blir till en kyckling?

H: Hmm...

S: Alltså, ägg är ju inte kött, när blir ägget till en kyckling som är kött? Det kommer ju inte till något nytt genom skalet....

H: Det är ju en massa proteiner. Och så måste ägget vara befruktat....

S: En gång hade jag blod i mitt ägg, var det befruktat?

H: Nej, men om man hittar en död kyckling i det. Då är det befruktat...

S: Hur befruktas ägget, sätter tuppen på hönan?

H: Ja, jag tror det...

S: Alltså, har tuppen en snopp? Eller är det som med fiskar, att dom fixar det när ägget är utpluppat?

H: Nej, dom ligger med varandra...

S: Jaha, så det är inte som med fiskar...

H: Jag har inte fattat det där med fiskbefruktning. Att spermierna lägger sig på äggen och inte flyter iväg?

S: Nej, men har du hört det där om att blåvalar. När dom kommer så sprutar det ut typ 300 liter spermier...

H: Jaha, men då kanske något fångas upp i varje fall...

S: Nej, men det är därför havsvatten smakar salt.

H: Fy vad äcklig du är!

S: Tihi

H: Det är ändå skillnad, tänk på guppies då... Hur kan deras små spermier stanna kvar på äggen?

S: Ja, det är intressant. Fiskar har väl ingen snopp..?

H: Nej.

S: Ok

H: Men visste du att delfiner har snopp?!

S: Va, har delfiner snopp!? Det visste jag inte... Undrar hur den ser ut?

H: Mmm.. jag med.


Alltså, en helt vanlig fredageftermiddagsdiskussion i EU-byråkraternas värld... Om någon kan svara på alla våra funderingar så är vi mycket tacksamma. Naturvetenskapen är verkligen en djungel! 


Kommentarer
Postat av: Jenny

haha! va rolig diskution!

Postat av: Karolina

Hahaha jag säger detsamma, kul diskussion!
Dock har jag inga kunskaper i ämnet o dela med mig..

2007-02-25 @ 16:39:26
Postat av: En NÄRA kompis...

Kolla här:

http://www.sabelpoot.se/Avel.htm

http://www.angelfire.com/rnb/jimmy1/ (se 'Födelse och uppväxt')

2007-02-27 @ 11:53:29
Postat av: Sofia

Jenny Och Karolina: Ja, ibland så måste man dock hålla tummarna så att man inte blir avlyssnad.. :)

Nära kompisen: TACK!!! Jag känner mig nu helt upplyst!!

2007-03-03 @ 11:58:27
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Angelina Jolie

Incredible site!

2010-09-23 @ 09:26:27
URL: http://angelina-jolie.blog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback