Boktips

image935Jag minns när jag var liten, på det glada åttiotalet, att det som skrämde mig mest var ryssen. Jag var livrädd för att ryssen skulle komma och invadera Sverige, och i synnerhet då Eskilstuna. Jag skrämdes av tanken på att vi skulle få stå i långa ryska köer utanför ICA Majoren och i slutändan ändå bara få äta gråa ryska bönröror.

I ljuset av detta, idag alltmer bortglömda, rysshot och i ljuset av det pågående informella USA-Rysslandtoppmötet vill jag bjuda på ett boktips. Just nu håller jag nämligen på och läser boken "PUTINS RYSSLAND" av Anna Politkovskaja, utgiven på Ordfronts förlag. Författaren, Anna Politkovskaja, var den ryska, regimkritiska journalisten som mördades i vintras. 

Jag måste erkänna att det finns en massa dåliga sidor med den här boken, jag gillar vare sig hur Politkovskaja skriver eller hur boken är upplagd. Politkovskaja skriver väldigt enkelt och rättframt och inte med någon särskild finess. Boken är faktiskt ganska långtråkig och ältande. Ändå måste jag tipsa om den. Den öppnar verkligen ögonen för den ryska inrikesproblematiken....

Rysshotet är i högsta grad levande än idag, det inser man snabbt när man läser boken, men de som idag utsetts för detta hot är i mindre grad västvärlden och i högre grad den ryska befolkningen och inte minst befolkningen i Rysslands kaukasiska republiker. En bok som måste läsas helt enkelt. När man har gjort det så förefaller mordet på Politkovskaja inte särskilt oväntat...


Anna Politkovskaja

Kommentarer
Postat av: Björn Olsson

Det sämsta med boken är att den är helt ensidigt negativ, från första meningen till den sista. Om Politkovskaja har nyanserat genom att en enda gång nämna något av allt det som har blivit bättre i Ryssland under Putin så hade boken känts mer trovärdig. Men när hon på 289 sidor inte ens i en enda bisats förmår nämna något positivt, nej då blir inte helhetsintrycket särskilt bra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback