Sofia jobbar


image940
Ungefär så här ser det ut på rådsarbetsgruppsmötena i EU:s råd. Alla EU:s medlemsländer sitter representerade runt ett stort avlångt bord med ordförandeskapet (Portugal) på den ena kortsidan och Kommissionen på den andra. Medlemsländerna  sitter placerade i samma ordning som ordförandeskapen följer, varje halvår flyttar man helt sonika upp ett hack, närmare ordförandeskapsplatsen. Sverige sitter placerat mellan Tjeckien och Spanien, det är en trevlig placering tycker jag!

Det är i rådsarbetsgrupperna som medlemstaterna förhandlar och utbyter åsikter i alla olika frågor som EU hanterar. Den här bilden är från arbetsgruppen för Västra Balkan, där diskuteras frågor som de politiska  utvecklingen i regionen, hur EU bäst ska hjälpa till i de viktiga reformprocesserna och en massa annat. Det är väldigt intressant! Frågor som inte kan lösas ut på arbetsgruppsnivå flyttas upp till en högre nivå i EU-systemet, till KUSP (Kommittén för Utrikes och Säkerhetspolitik), till Coreper (de ständiga representanternas kommitté) eller slutligen till Ministerrådet.

Om man vill göra ett inlägg så ställer man upp sin "landskylt" på högkant, då vet ordföranden att exempelvis Sverige vill tycka till!

Kommentarer
Postat av: Figge

Inget personligt, bara feed back.
+Karriär, super intressant arbetsplats, ung-kvinna-tar-för-sig.
-Ingen vinkel, jag kan handla kläder på Zara och lista dem.

2007-07-07 @ 00:15:35
Postat av: Sofia

Figge: Ok, tack! Hur menar du med vinkel? Eftersom den här bloggen är en slags dagbok så ingår ju alla möjliga utvalda delar av mitt liv, shopping på Zara utgör faktiskt (tyvärr...) en jättestor del av mitt liv, och det gör mitt jobb också! :) Det skulle kännas tråkigt att bara skriva om det ena!

Postat av: Lina

wow! jag är verkligen imponerad ! inget dåligt jobb när man är 24 år! :)

2007-07-10 @ 11:02:43
URL: http://linabullar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback