Vaktombyte

image933

Idag är första dagen på det portugisiska ordförandeskapet i EU. Det tyska ordförandeskapet är därmed till ända och det ska bli spännande å se vad portugiserna har att komma med!

Förutom att man som ordförandeland får stort inflytande över EU:s politiska agenda så nyttjas ordförandeskapet aktivt också ur PR-perspektiv, dels för att marknadsföra EU för hemmaopinionen, dels för att marknadsföra ordförandeskapslandet i den större EU-kretsen. Det är liten som Andy Warhols "fifteen minutes of fame" för de mindre medlemsstaterna, vilka gör allt för att sätta sin personliga prägel på sina sex månader i EU:s rampljus. Det är inte slump att det just i höst är inplanerat ett stort toppmöte med Brasilien exempelvis. Med tanke på att EU numera har 27 medlemsländer kan man inte räkna med att få vara ordförandeland mer än drygt var fjortonde år, då gäller det verkligen att göra något stort av det lilla man får!

Utöver att man under sitt ordförandeskap vill uppnå framgång på den politiska agendan så pågår ständigt en maktkamp medlemsländerna emellan, gällande andra, minst lika viktiga, frågor. Vilken ordförandeskap har snyggast logga? Vilket ordförandeskap bjuder på generösaste "give awaysen"? Och kanske viktigaste av allt, vilket ordförandeskapsland lyckas ta fram den snyggaste ordförandeskapsslipsen??

Ni kanske minns för drygt ett halvår sedan, när jag
poserade i min tyska ordförandeskapsscarf? Imorgon är det dags för det första arbetsgruppsmötet under portugisisk kontroll, förväntningarna är skyhöga!!

Så här såg vår svenska logga ut när vi senast var ordförandeland, våren 2001. Jag kan tänka mig att man redan arbetar febrilt med de PR-relaterade förberedelserna inför vårt nästa ordförandeskap, hösten 2009. Jag håller verkligen tummarna för att det blir något snyggt och att man inte ska behöva skämmas!

image934

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback