Recepttips!

Kom på att jag lovade att lägga ut receptet på soppan som jag lagade till lördagens tjejmiddag. Majs och chilisoppa med stekta kycklingfilébitar! Lätt som en plätt att laga, nyttigt och inte särskilt dyra ingredienser. Perfekt helt enkelt!

image1090Ingredienser

2 st

kycklingfiléer
0,8 l

majskorn, fryst eller på burk
1 st

gul lök, finhackad
2 st

vitlöksklyfta(or), finhackad
0,5 st

röd chilifrukt, i skivor utan kärnor
2 l

hönsbuljong, eller grönsaksbuljong
8 st

tortillabröd, små
100 g

ruccolasallad
200 g

riven ost
2 dl

matlagningsgrädde

Tillagning:


1. Häll av vattnet från majsen om det är burkmajs, eller tina majsen om den är fryst.

2. Fräs majscorn, lök, vitlök och chili i lite olivolja på medelstark värme i en vid kastrull.

3. Tillsätt hönsbuljongen och låt puttra i ca 10 minuter. Mixa till en slät soppa med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar.

4. Pensla tortillabrödet på en sida med lite olivolja, salta och strö över riven ost och lite ruccolasallad. Lägg ihop två skivor till en klämma och stek gyllenbruna i en torr stekpanna. Skär i tårtbitar och servera till soppan som tillbehör.

5. Innan servering värms soppan upp med grädde. Lägg upp stekta kycklingbitar i varma skålar och häll soppan över.

6. Servera med krossade nachoschips och garnera med lite ruccola.

(Grundreceptet är hämtat från
Tasteline, vilket jag sedan modifierat och förbättrat!)

Kommentarer
Postat av: Nina

Det lät gott! Den ska jag göra nån gång :)

2007-09-27 @ 19:14:40
Postat av: Sigurdvilje

Nice site, keep up the good work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback