Balettafton

Jag försöker utveckla min djupare och mer kulturella sida lite allt eftersom. Ikväll ska jag anstränga mig med besked. Jag och min vän Daniel ska nämligen spendera närmare fyra timmar på den Kungliga Operan där vi ska avnjuta "Svansjön", also known as "Baletternas Balett".

Eftersom jag inte är särskilt kultiverad av naturen har jag självfallet passat på att googla vad den här Svansjön egentligen handlar om, och jag har blivit mycket lärd på kuppen:

Svansjön är en balett i fyra akter med musik av Pjotr Tjajkovskij och koreografi av Julius Reisinger. Svansjön är baserad på ett libretto av Vladimir Begichev och sannolikt Vasilij Geltser; detta bygger i sin tur på en gammal germansk legend om prinsessan Odette som förvandlas till en vit svan av en ond trollkarl.


Handlingen i Svansjön kretsar kring en prins vid namn Siegfried som förälskar sig i en vacker svan. Vad prinsen inte vet är att svanen egentligen är en förtrollad prinsessa, Odette. Boven i dramat är Von Rothbart, som en gång kidnappade och förtrollade Odette. Svansjöns handling kretsar kring striden mellan kärleken och ondskan. Denna kamp gestaltas i dubbelrollen Odette/Odile, den vita och den svarta svanen.

I originalversionen slutar baletten med att Odette dör när förtrollningen bryts. Svansjön har gjorts i ett 100-tal uppsättningar i Sverige, i regel med olika, och mer lyckliga slut.


Jag hoppas på ett lyckligare slut för den där stackars Odette ikväll!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback