Lönesimulator

Tria där jag jobbar har de fått in en jätterolig grej på deras hemsida, en lönesimulator där man kan beräkna sin förväntade lön med hänsyn tagen till namn, utseende och kläder, ganska intressanta och tänkvärda resultat fick jag fram! Man får en liten docka som man ska klä och döpa. När jag valde svenska namn och klädde dockan så likt mig själv som möjligt fick jag en lön på 22800 och blev ganska glad, en väldigt bra lön till att börja med!! Den lilla figuren som skulle föreställa mig själv var jätterolig och sa med lite pipig röst "Åh, gud va jag ska shoppa alltså!" (Det kan påpekas att jag kände mig oerhört träffad, känner den här lilla dockan mig eller är den tankeläsare??)

När jag bara ändrade hud- och hårfärg (behöll svenskt namn) så mer än halverades den förväntade lönen! När jag sedan lade till en slöja så sjönk den ännu mera! Och dockan sa istället på Rinkeby-svenska "Snålt som fan faktiskt, ge mig mera para!"

Etnisk diskriminering i arbetslivet märker man nog inte om man inte utsätts för det själv!

Kommentarer
Postat av: Filippa

Var in en sväng och testade jag med.. Intressant funktion! Du har helt rätt i att man troligen inte tänker så mycket på det om man inte utsätts själv..

2006-04-13 @ 07:31:19
Postat av: Sofia

Filippa: Precis, man är ju liksom nöjd och glad så länge man har det bra själv, sorgligt men sant...

Postat av: Ragnaralisha

I kinda like it. Thanks!

2010-03-02 @ 12:57:53
URL: http://ragnaralisha.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback