Ny bokstav i alfabetet!

Grattis W! Du är nu frånopererad från din siamesiska tvilling V och har fått en egen plats i alfabetet och ordlistan! I DN kan man läsa om att det svenska alfabetet nu officiellt har 29 istället för 28 bokstäver.

W är en rolig bokstav förresten, inom svenskan så särskiljer vi ju inte direkt V från W, same same liksom, det är ju varken skillnad i uttal eller betydelse. Inom engelskan däremot så säger man ju inte doube-viii utan double-juu, alltså UU, dubbel-U. Det är något som vi svenskar ofta har stora problem med och som jag blev extremt retad för till en början när jag var på utbytesstudier i Australien. Vi svenskar har en tendens att mixa ihop uttalen på ord stavade med V och med W, eftersom det ju inte är nån skillnad på dessa bokstäver inom svenskan (V och W är ju till exempel ihopblandade i telefonkatalogen). Vanliga misstag (med reservation för min bristfälliga fonetiska skrivförmåga). Ordet Viking uttalas ofta Oaiking, viket är fel, liksom Vodka uttalas Oadka, oxå helt fel!, eftersom dessa ord stavas med V ska det oxå uttalas med ett tydligt V-ljud i början. På samma sätt gör många svenskar samma misstag med ord som börjar med W, då man inte ska uttala något V-ljud över huvudtaget, utan ett liksom U-ljud.

Tur att vi börjar särskilja på V och W numera, då kanske vi lär oss och slipper göra bort oss ute i stora världen!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Sa bra! Jag hade en kompis nar jag var yngre som alltid sa MTOUI i stallet for MTV. Jag hangde verkligen upp mig pa det fanig som jag var, men det maste ju anda vara ett av de fulaste sprakfel svenskar gor nar de pratar engelska. Man lar sig snabbt nar man kommer utomlands :)

2006-04-21 @ 16:41:34
Postat av: Gäddan

Så nu är man ej dubbelju!?

2006-04-21 @ 19:07:53
Postat av: Sofia

Lisa: Ja, man vill ju inte att folk ska skratta åt oss... Vi får hoppas att vi svenskar kommer få lättare att skilja på de här bokstäverna nu då! :)

Gäddan: jag förstår tyvärr inte vad du pratar om... :)

Postat av: Gäddan igen!

A W - så klart!

2006-04-22 @ 21:30:27
Postat av: Scarlett Johansson

I like the site. Shame about the problems with the guestbook.

2010-11-24 @ 14:52:53
URL: http://scarlett-johansson.blogetty.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback