Se där kommer HON med mustaschen!

Jag har börjat lägga märke till ett fenomen som förbryllar mig en aning... nämligen kvinnor med ansenlig mängd grövre hårväxt i ansiktsregionen, så kallade "skäggiga damer".

Jag vet inte om det är någon trend som råder just nu eller om det bara är slumpen som gjort att jag har råkat på fenomenet oftare än vanligt. Min egen uppfattning i frågan är att damer med hår i ansiktet är ganska så äckligt faktiskt. Jag tycker att skägg på karlar oxå är sätt snuskigt iofs, men tjejer med mustasch är värre.

Ibland är mustaschen ganska diskret, man lägger inte märke till den förrän efter en liten stund. Men när man väl har sett den så kan man (jag) inte låta bli att stirra. Jag har kommit fram till tre olika förklaringar till mustaschfenomenet.

1. Kvinnorna i fråga har inte ens uppmärksammat sin egen hårväxt. Antingen så har de alltid haft hår i ansiktet så att de inte lägger märke till det längre eller så fokuserar dem aldrig blicken på regionen mellan näsa och överläpp när dem speglar sig.

2. Kvinnorna i fråga är fullt medvetna och stolta över sin hårväxt. Dem tycker att det är snyggt med mustasch!

3. Kvinnorna i fråga skiter fullständigt i om dem har mustasch eller inte, dem har viktigare saker att tänka på.


Det finns säkert flera förklaringar, men det här var dem som jag kunde komma på nu... Jag tycker att alla damer borde ta sig en liten check då och då. Om man inte tillhör grupperna 2 eller 3 av de damer som jag har identifierat, utan faktiskt delar min uppfattning om att det är ganska osmakligt med hår i ansiktet (obs! jag är medveten om att varenda människa har någon typ av fjunväxt över hela kroppen, det är inte den typen av hårväxt jag menar i det här inlägget, utan den lite grövre strå-varianten) så vet jag att det finns produkter på H&M, typ hårborttagningsmedel och små vaxstripes som skulle råda bot på problemet på ett litet ögonblick. Jag tror inte att rakning är the way to go om man vill bli av med muschen som kvinna.

Kommentarer
Postat av: Sara85

Vem kan sluta stirra? Och när man tänker "sluta stirra" stirrar man mer! så enda lösningen är väl att alla tar sig en titt i spegeln och ta tag i problemet!=)

För finns det ngn som tycker nr.2 ?!

Ha det fint!
//Sara

Postat av: Sofia

Jag vet inte om det finns några kvinnor i grupp 2, men det är egentligen den enda rimliga förklaringen till varför dem vax-vägrar! :)

2006-02-13 @ 20:52:59
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: En av de stackare med generande hårväxt i ansiktet

Hej!
Tänkte att jag kunde upplysa om ett par saker eftersom jag är en av de personer du går till angrepp mot.

De med synlig hårväxt i ansiktet - för ja, precis som du säger har ALLA hår i ansiktet, men de flesta har ljusa hårstrån som inte syns - är med största sannolikhet MYCKET medvetna om att de har det. Och jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men det finns HELT andra anledningar till att min hårväxt syns emellanåt.

1. Dessvärre är det inte så enkelt att "bli av med".

Alla människor har mellan 800-1200 håranlag per KVADRATCENTIMETER i ansiktet. Visst går det att behandla och få bort de hårstrån som är synliga, men eftersom de flesta av håranlagen är vilande och det bara går att behandla hårsäckar som är aktiva, måste man gå och få behandling gång på gång på gång på gång...

2. Varje behandling (av den sort jag brukar få) tar ungefär 10 minuter och kostar ungefär 800kr. Det är ganska kostsamt.

Ok, tänker du kanske nu. Men ta bort skiten på något annat sätt då!

3. Att rycka bort hårstrån påverkar hårsäcken och det blir med största sannolikhet en inflammation, som med lika stor sannolikhet blir ett ärr på huden. Visserligen inget hårstrå för stunden, men ett ärr som syns minst lika mycket som hårstrået skulle gjort och dessutom säkert lika länge som det tar för hårstrået att växa ut igen på samma ställe.

Att vaxa ger ungefär samma effekt.

Att raka är enda sättet att få bort hårstråna mellan behandlingar och är något man får göra ganska ofta - för mig varje dag - för att hålla efter. Dessvärre växer en del hårstrån på ett sådant sätt att de inte går att raka av helt. De syns med andra ord lite grand. Några missar man dessutom.

Jag vet att jag är en mycket vacker och attraktiv kvinna. Min generande hårväxt i ansiktet började visa sig när jag var runt 20 och är hormonellt betingad (och kan ha kopplingar till stress). Det är svårt att få hjälp med detta så kallade "kosmetiska problem". Detta TROTS att jag vet många, inklusive undertecknad, som lidit oerhört. Pojkvänner har inte fått smeka mig i ansiktet och på grund av skammen (trots att det inte är mitt fel) har jag känt mig tvingad att dölja detta fruktansvärda för dem...

Nu när du fått lite mer information kanske du genast slutar upp att vara den, lyckliga osynligt behårade, ytliga bitch du verkar vara, och istället nästa gång du känner ett otvingligt behov av att stirra på en kvinnas ansiktshårväxt kanske rent av låter bli. Den personen har troligtivis nog kval som det är.

Som jag skrev tidigare är det ganska kostsamt med behandling. Men eftersom du stör dig så mycket på det kanske du kan göra en insats, starta en informationssight om var man vänder sig för att få hjälp (behandling) och dessutom skapa opinion så att behandlingen blir subventionerad.

Slutligen, Sofia, du kanske skall ta och rikta dina kritiska ögon mot dig själv istället. Det är ganska osmakligt rent språkligt att ta fel på när man skall använda "de" och "dem". Du verkar ha en fallenhet för användandet av "dem" som är minst sagt pervers!

2006-04-01 @ 15:29:25
Postat av: en annan stackare med mustasch

den är iofs diskret, men en sådan du skulle upptäcka efter en stund och inte kunna sluta stirra på. Alla har inte förmånen att födas med blont hår som inte syns lika tydligt, och för att hålla efter min ansiktbehåring ordentligt skulle jag behöva vara där med pincetten varje dag. Vaxning och blekning skulle jag inte rekommendera efter mina fåtaliga försök. Skulle tro att de flesta kvinnor med ansiktsbehåring är mkt medvetna om den, men varken har tid eller lust att ta bort allting jämt, och så hoppas de att omvärlden har bättre vett än att döma dem för att de kanske prioriterar annat.

2006-04-10 @ 14:20:57
Postat av: Sofia

Stackare nr.1: Jag är hemskt ledsen om inlägget var klumpigt och elakt och jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min mening. Att kalla någon som man inte känner för en ytlig bitch säger dock nog tyvärr en hel del mer om dig än om mig. Och om mina grammatiska tillkortakommanden upplevs som perversa så ska du nog bara vara glad att du inte känner mig och mina övriga perverteter närmare.

Den andra stackaren: Som sagt, jag är ledsen om inlägget sågs som ett påhopp. Meningen var att det skulle vara roligt, men jag förstår verkligen att det inte är roligt för den som lider av det här problemet! Jag ber om ursäkt.

/Sofia

2006-04-10 @ 15:12:23
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Daniel

Det finns väl "grader i helvetet". Okey, om ens ansikte bara svämmar över av hår så det blir ett rejält medicinskt problem då är det väl en sak, alla kan ha nån form av hormonellt problem. Men vad Sofia menade var väl lite hårväxt över läppen just, och är det så jävla svårt att vaxa det en gång i veckan? Det är för övrigt inte värre än att alla killar med uni-brows borde plocka/vaxa dem likväl eftersom ingen tycker det är så fräscht med ett enda stort ögonbryn. Det finns gränser mellan medicinsk problematik och estetisk slapphet och inlägget riktade sig väl mot det sistnämnda!

2006-04-10 @ 16:32:19
Postat av: Stackare 1

Hej igen!
Jag tog illa vid mig, eller blev i vilket fall högst irriterad, men ber också om ursäkt. Det var inte riktigt rätt att du fick ta emot så mycket av den frustation som jag bär på på grund av det här ämnet :-)

Min "ytliga bitch"-kommentar liksom den ironiska om ditt språkbruk blev kanske väl hårda, men var menade att motsvara dina kritiska kommentarer om att hår i ansiktet var "äckligt" och "osmakligt".

Ville väl säga något i stil med att inte kasta sten i glashus...Ingen är perfekt...

2006-04-17 @ 21:32:38
Postat av: Tina

Jag tillhör kategorin mustaschprydd kvinna och har fått det av antidepressiva tabletter och inte fan blir man mindre deppig av detta kan jag lova. Än mindre när man vet att folk ser en som osmaklig och äcklig.

2006-05-22 @ 11:33:13
Postat av: Hanna

Vad snackar ni om? "Skäggiga damen"...ehh? Kvinnor med mustasch är ju supersexiga!

2006-05-23 @ 12:45:41
Postat av: Lina

Jag råkar känna denna "ytliga bitch" och kan läsa hennes texter och ovårdade grammatiska språk på hennes vis att tala. Ni skulle förstå mer om ni fick äran att träffa Sofia. Hon är hysteriskt kul och vill inte en fluga förnär. Så Stackare 1 och 2 borde fundera på om Sofia talade till er eller bara bjöd på sig själv... Ni verkar dock rikta er kritik personligen till Sofia. Vilket är ännu mer fel. Sofias tankar är ärliga och levande, dock fruktansvärt perverst grammatiskt inkorrekta ;) Sverige saknar fler Sofior! Kram på dig stumpan! Fortsätt skriva från hjärtat!

2006-07-14 @ 12:23:47
Postat av: Fetta

Flickor som inte kommer till himlen kommer till hiv-klinikerna haha..

2007-06-11 @ 12:33:55
Postat av: Jens

Hmm. Har själv fjun på överläppen. Ljust, fast det syns ändå på vintern när huden blir riktigt blek. Har försökt fråga nära och kära om de tycker jag borde ta bort det, men de har svarat nåt i stil med "kom igen nu... Du bara inbillar dig". Tyvärr hade jag kanske inte brytt mig om det inte varit min (före-detta) pojkvän som påpekat det för mig. Nu har jag blivit helt besatt av detta, men jag vågar inte vaxa, för det kanske blir ännu värre. Jag skulle behöva veta hur illa det är egentligen. Du verkar vara en bra bedömmare av detta, Sofia. Kan jag skicka en bild till dig? ;)

2008-01-05 @ 18:11:21
Postat av: Emelie

Jag tog väldigt illa upp när jag läste ditt inlägg, Sofia. Nästa gång du ska vara rolig på andras bekostnad kanske du kan tänka dig för. Har själv en mörk mustasch som jag är VÄLDIGT medveten om (du missade visst någon grupp i din fantastiska analys. Men det kan inte vara lätt när man är blond och blåögd) men som du läst från tidigare inlägg är det lite problematiskt att dölja eller ta bort den.

2008-01-17 @ 00:07:47
Postat av: Kerstin 40+

Lägger mig inte i era värderingar hit och dit.
Däremot kommer jag med ett råd, som hjälpt mig.
Har köpt en Epicare Bend&Roll. En fiffig liten grej, som på några få minuter tar bort mina ganska grova strån ovanför överläppen. Har den alltid med mig i min väska, är inte större än en penna. Praktiskt... man behöver inte ens en spegel för att avlägsna stråna! Köpte den genom scandinavian blonde.
Skönt att slippa frätande krämer och vax.

2008-05-04 @ 13:16:48
Postat av: Veronika

Kerstin 40+ : jag har varit lite nyfiken på den faktiskt, jag har inte så mkt mustasch men den börjar sakta men säker mörkna och det syns mer och mer...sen har ja tunna ljusa hår, fungerar den på dem också, lr bryts de bara tror du?

2008-05-05 @ 20:16:25
Postat av: Kerstin40+

Hej Veronika. Den funkar väldigt bra även på de tunnaste håren. Den första gången man använder epicare kan man känna att det sticker till lite... pyttelite! Som när du använder pinsett. Efter du har tagit bort ett par fjun känner du inget längre. Fjunen dras upp med roten. När du snurrar fjädern får du med många fjun på en gång! Jag tycker den är fantastisk! :)

2008-05-15 @ 13:45:27
Postat av: Jessica Carlsson

Jag förstår hur du känner Sofia, jag tycker själv att det är fult och lider av det, på mig själv. Jag har skenerande hårväxt i ansiktet som orsakas av en hjärntumör. I väntan på operation och förhoppningsvis återställande av mitt vackra ansikte väljer jag att inte handskas med det problemet just nu. Vill bara öka på din kunskap, som du själv efterlyser, att ibland är det kortsiktigt och personen kan ha viktigare saker att fokusera på just vid det tillfälle då du råkar se henne.



Kramisar Jessica

2008-08-21 @ 21:08:58
Postat av: Athena

Sofia, du måste förstå att ditt inlägg har en fruktänsvär sårande effekt på de som lider av generande hårväxt..Nu förstår jag att du inte hade onda avsikter men det gäller att tänka innan man vräker ur sig saker..Det är väldigt naivt och rentav elakt att säga att jag är äcklig och osmaklig bara pga jag är hårig..Tror du inte att vi alla skulle göra nåt åt saken om vi kunde? speciellt när samhället kryllar av sådana som du; ytliga, dömande och ELAKA människor som sårar med ett leende på läpparna?

Athena

2009-10-12 @ 15:09:01
Postat av: Malin

Alltså det här var det sjukaste jag läst. Hur kan du skriva nått sånt här hemskt? FYFAN va ytlig och elak du är.



Vet du hur mycket kvinnor med fjun på överläppen lider? Snacka om att strö salt i såren. Ett skott i pannhenet skulle du ha haft. FYFAN vilken idiot.

2010-02-24 @ 21:34:10
Postat av: Elin

Håller faktiskt med att det var riktigt elakt. Man mår redan dåligt psykist av det här så kommer man in i någons blogg och läser att det finns de som finner en äcklig och osmaklig:s Ja, jag känner mej sådan också...och som någon sa innan mig, så vågar man inte ta bort det för att man är rädd att det ska bli värre. Om det nu kan bli det...

Men men, alla får ju ha sina åsikter hur sårande och ogenomtänka de än är. Alla är inte perfekta.



//Mustaschen

2010-03-22 @ 12:09:35
Postat av: Rosa

"Slutligen, Sofia, du kanske skall ta och rikta dina kritiska ögon mot dig själv istället. Det är ganska osmakligt rent språkligt att ta fel på när man skall använda "de" och "dem". Du verkar ha en fallenhet för användandet av "dem" som är minst sagt pervers!"



Fantastiskt! Detta var det första jag tänkte på när jag läste inlägget :)

2010-06-17 @ 22:45:24
Postat av: Marie

Oh shit. Detta gjorde ont att läsa. Jag har generande hårväsxt i ansiktet, och då inte bara på överläppen. På kinderna och överläppen är det ljust fjunigt hår som jag kan ta bort med kräm varannan vecka, på hakan har jag grövre hårväxt som jag måste raka varje dag.



Det är ett rent helvete och då och då får jag grym ångest över detta.



Jag håller med om att det är osmakligt (på mig själv), men det känns inge bra att höra andra hårfria tjejer säga det högt. Som att jag skulle klaga på överviktiga människor för att jag har "turen" att vara smal själv. Jag stör mig inte på fjuniga överläppar, oavsett om det är mörkt eller ljust, men när det kommer till skägg...då har det gått för långt.

2010-06-27 @ 21:55:26
Postat av: Kille med deprimerad fru

Min fru har generande hårväxt i ansiktet och hon mår jävligt dåligt av det. Själv bryr jag mig inte, utan älskar henne med eller utan hår. Men hon mår ändå extremt dåligt av det hela. Varje gång vi ska ut för att äta eller gå på bio så får hon ångest. Hon har prövat alla möjliga metoder för att lösa problemet men inget har funkat ännu.



Jag tror att alla kvinnor som har samma problem är medvetna om det och lider av det. Alla försöker göra något åt det och alla lider säkert lika mycket som min fru. Det gör mig ont att läsa om er som har dessa problem, och ännu mer ont att få läsa kommentarer som Sofias. Snälla, eftersom du har en blogg och skriver i den så förmodar jag att du har en fungerande hjärna. Använd den innan du skriver sånna inlägg.



Jag hittade in hit eftersom jag just nu hjälper min fru hitta en laserklinik, började söka på google för att läsa lite om andras erfarenheter av generande hårväxt. Tyvärr var denna blogg inte vad jag letade efter, trodde först att blogginlägget skrevs av en tjej som haft problem och kanske kunde hjälpa andra med samma problem. Dock visade sig bloggförfattaren vara en ytlig idiot som skriver exakt det som gör mest ont på tjejer med detta problem.



2010-07-28 @ 00:34:42
Postat av: Jasmine

Oj, oj, oj. Skulle också försöka söka på något för att bli av med problemet, men nu när jag läst att det inte finns mkt att göra åt det, blev jag ännu mer deprimerad än jag var innan. Hatar generande hårväxt av hela mitt hjärta, skulle göra vadsomhelst för att bli av med allt. Är blond och blåögd.. ändå har jag ljusa hårstrån under hakan + några svarta och det verkar som att det blir värre och värre ju fler år som går. Hur fasiken ska jag se ut när jag blir gammal? Verkligen skäggiga damen =( // Ledsen

2010-07-31 @ 20:37:31
Postat av: Abelolea

Incredible site!

2010-09-14 @ 10:40:34
URL: http://abelolea.3steps.com
Postat av: Anonym

okej så här är det jag har genre från min pappa som har svart hår och föddes med mörkt hår, nästan alla tjejer har ljust hår på överleppen som inte syns. men dom som föddes med mörkt hår får mörkt hår på överläppen, jag rakar inte min överläpp för att den inte syns så mycket bara om man tittar nära och om jag skulle raka den skulle det bara bli värre.

2010-11-05 @ 18:53:37
URL: http://louuii.blogg.se/
Postat av: MIMMI

Ja, det är så oerhört sårande att behöva läsa sådana saker!

Du borde verkligen "tänka efter före"!



Jag är en av dem som har mustasch, jag rakar varenda dag, och har gjort så i många, många år.

Jag har lagt ner 10 000-tals kronor på olika behandlingar, ätit hormoner, tom tagit medicin mot prostataförstoring........JA, du läste rätt!

Olika mediciner ger olika biverkningar och den gav som biverkning att att hårväxten minskade. Tyvärr hade den andra biverkningar också så jag kunde inte fortsätta med den trots att jag tyckte att den hjälpte lite, rakade mig bara var annan dag.



Som sagt jag rakar överläppen varje dag och plockar stråna på haka och kinder lika ofta.

Det är psykiskt jobbigt att inte våga gå ut utan att kolla hur det står till med hårväxten. Under allt för många år isolerade jag mig mer eller mindre helt. Var aldrig ute med tjejerna, kunde aldrig följa med på en resa, och vågade absolut inte ha ett förhållande.

Jag träffade på mer än en kille som verkligen uttryckte sig lika nedlåtande som du om kvinnlig hårväxt.

Till slut efter många långa ensamma år, träffade jag på en kille som jag vågade öppna mig för och berätta om mitt helvete.

Vi har levt ihop några år nu och han säger att han inte alls tänker på det. Men jag själv är lika medveten om det nu som då.

Jag har fått ett problem genom att jag i vår behöver göra en resa i jobbet och kommer att tvingas dela rum med en kollega. Jag oroar mig redan nu över om jag ska kunna dölja mitt plockande eller inte, är hon dömande som du, eller kanske är hon den mer förstående typen.



Min hårväxt är ett hormonellt problem, jag lider av PCOS, och lär då dras med detta problem resten av livet.

Det var många år sedan som du skrev dina nedlåtande ord och jag hoppas att livet har fört dig från klarhet till klarhet om både "ditt och datt" och att du har fått insikt om att alla människor inte har det så lätt här i livet. Kan kanske tyckas att lite hår kan man väl ta bort, men det är som du säkert förstår vid det här laget, så mycket mer än så. Det ÄR oftast en fysisk åtkomma och inte något som man åtgärdar på en kvart.



Lycka till livet och må du inte brabbas av några liknande problem.

Vet inte hur gammal du är men min PCOS och mina hårproblem kom i mitten av de 20. PCOS brukar debutera ungefär då.



/MIMMI

2010-12-05 @ 21:28:34
Postat av: Blondie

Jag lider också av detta problem som bara blir värre och värre. Fick för mig att kolla om någon metod kommit fram som tar bort ljusa strån för alltid, men tror inte man kommit dit än?

Sofias utlägg blev positivt ändå på så sätt att jag fick läsa om fler med samma eller värre problem, jag är långt ifrån ensam. Vi får härda ut i väntan på att tekniken går framåt.

2011-03-10 @ 22:28:44
Postat av: Sudden

Det sista jag gjorde igår och det första jag gjorde idag var att kolla mig i spegeln och faktiskt börja gråta för att jag har de där jävla mörka hårstråna och de äckligt tjocka ögonbrynen som växer ut lika snabbt som jag plockar dem.



Jag har haft flera pojkvänner, har en riktigt underbar pojkvän just nu, och blir alltid raggad på på krogen, men sen vet man att det finns alltid såna som dig.



Många gånger får jag djup ångest och börjar gråta och skrika för att ingenting hjälper, har gjort 4-5 laserborttagningar, det kostade mig 6000 kronor. Detta gjorde jag när jag var 18 och bodde själv, inte så kul med den utgiften. Nu är jag 20 och har inte råd att göra någon mer behandling. Letade desperat efter hjälp, googlade lite... Och kom till din sida.

Verkligen hjälpsamt, tack som fan.

Vill spy på såna jävla slynor som dig som inte har någon förståelse för andra.

Och kom inte dragandes med någon jävla skit om att "jag känner inte dig och kan inte kalla dig så".

Du känner inte mig, men kallar mig äcklig och osmaklig för att jag har generande hårväxt. Jag känner inte dig, men kan likväl se vilken ytlig jävla idiot du är!

Du ser mitt hår, jag ser dina åsikter.



So... fuck off bitch!

2011-11-02 @ 10:04:17
Postat av: LoooooooL!!!

Bläää!!!

2012-02-19 @ 02:13:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback