Semla-time!!

44180-12544180-125

Hurra!! Idag är det semmeldagen! För en gångs skull har jag inte tjuvätit en enda semla hittils, så jag ser väldigt mycket fram emot dagens frosseri. Ska nog trycka i mig minst två stycken, mums!! Jag tycker att semmelfusket är hemskt, man har ju kunnat köpa semlor sedan annandagen, så många är säkert redan trötta på semlor! Jag kommer ihåg när jag praoade på konditori en vecka i februari när jag gick i sjuan... Det året var jag riktigt trött på semlor lagom till semmeldagen, under den veckan skar jag ungefär av 58 000 semmellock känns det som... ett riktigt slitgöra ska ni veta! Semmellocket fick inte bli för tunt och inte för tjockt...! Så jag tycker att idag på fettisdagen tycker jag att ni ska tänka på den arma stackare, högst troligt en praoelev, som har skurit av locket på just din semla, bara för att du ska kunna njuta en dag som denna!!

By the way: Säger man fet-tisdag eller fettis-dag?

Kommentarer
Postat av: lillhulda

Ska vi bilda ett nätets semle-vänner - vi som håller på "den rätta" dagen!?

2006-02-28 @ 08:41:33
Postat av: Språkpolisen

Definitivt är det korrekta fet-tisdag!!!
”Fettisdagen var förr fridag. Då var ungdomen ute och åkte skidor och kälke. Till alla målen skulle man äta fet mat. Var föret lätt, så att det flög långt, då man åkte utför backarna, så skulle linet bli långt till sommaren. Var det sydlig vind och blitt väder, så trodde man, att det skulle bli gott fiske till sommaren”. Så firades fettisdagen i Åsmon, Ådalsliden i slutet av 1800-talet enligt skräddaren N.E. Ritzén.



Fettisdagen som en festdag med upptåg och utsvävningar i mat och dryck har en lång tradition. Dagen efter fettisdagen inleder kyrkan påskfirandet med en fyrtio dagar lång fasteperiod; på samma sätt som Kristus förberedde sitt lidande med fyrtio dagars fasta i öknen. Under medeltiden var fastan på riktigt. Det gällde därför att dagen innan äta så mycket som möjligt!

2006-02-28 @ 08:57:44
Postat av: Sofia

Lillhulda: Absolut, inget fuskandes!!

Språkpolisen: Ok, jag ska äta så mycket som jag bara kan idag!! Fast jag måste erkänna att det låter roligare att säga fettis-dagen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback