Dagens pucko!

Utnämningen dagens stora pucko går självfallet till assisterande fotbolls-förbundskaptenen Roland Andersson. Vilket pucko han verkar vara allså...

Här kan ni läsa vad han säger:


 Vi har en tendens att underskatta allt som inte är Sverige. Det finns fantastiskt många saker i det här samhället som vi borde lära oss av. Vi tror hela tiden att lever man inte på ett svenskt sätt, så är det fel.

Det tillåts inte kvinnor på matcharenan, hur ser du på det?

- (skratt) Vad ska jag göra åt det? Hur jag ser på det spelar ingen roll. Sådana är reglerna här. Det har jag inga synpunkter på.

Är det inte tråkigt (att inte kvinnor kan se matchen)?

- Nä, men pensionärer får inte komma in på vissa ställen i Sverige. Jag är 55 plus och kommer inte in på alla krogar.

Är det bra?

- Nja, om det är bra eller dåligt vet jag inte. Sådana är reglerna, nu är vi här, då får vi acceptera dem.

Du tror inte man kan förändra det?

- Nej, det tror jag inte. Men kvinnor gick på matcher i Jedda, där jag jobbade. Att det var annorlunda här visste jag inte. Men så är reglerna, det är bara att acceptera. De (kvinnorna) får inte köra bil heller.

Du är assisterande förbundskapten, tycker du att det var klokt av förbundsledningen att välja Saudiarabien?

- Det tycker jag var jätteklokt. Vi kan åka till andra ställen där man behandlar män annorlunda. Jag har inga synpunkter på att vi är här. Så här har man levt och verkat här i 5 000 år. Svenskar kan inte bara komma hit och sätta en svensk stämpel och säga att det är vi som har rätt och de som har fel. Så enkel är inte världen.

Man kan undvika det"

- Man kan undvika Sverige också. Man pratar om att det är avrättningar här. Det är det i Sverige också där folk blir skjutna på öppen gata. Det kvittar vad jag säger, nu är det så här. Jag kan tycka både det ena och det andra, men så här har det varit i 5 000 år och inget jag kan ändra på. Jag har levt i de här trakterna i sju år och lärt mig mycket av det. Och kommer de till oss lär de sig en del av oss. Och om kvinnorna vill se matchen kan de göra det på tv.


Här tycker jag att ett välkänt citat från Bröderna Lejonhjärta kommer väl till pass. Det finns vissa saker som man måste göra, annars är man inte en människa, utan bara en lite lort! En sådan sak som jag tycker att man måste göra som människa är att stå upp för saker som är fel här i världen, och absolut inte försvara kvinnorförtryck bara för att det har pågått i tusentals år. Det är ju jävligt tydligt vad Anderssons sju egna år i de här trakterna har har satt för spår pa hans syn på saken. Jag tycker Roland Andersson verkar vara en liten lort!



Intervjun med Roland Andersson har hämtats från
www.aftonbladet.se

Kommentarer
Postat av: Moder

DU är i alla fall ingen liten lort! Jag är stolt över dig!

2006-01-17 @ 22:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback