A walk down memory lane...

Det är verkligen fascinerande vilken kraft det finns i dofter egentligen, har ni tänkt på det? Bara genom att känna en särskild doft kan man liksom vandra bakåt i tiden och känna som att man befinner i en helt annan tid och kanske på en annan plats. Om jag till exempel gräver fram nån gammal "Date-spray" under nån städning och luktar på den kan jag helt känna som om jag åter vore 12 år gammal och var på väg ut på nått disco... Dolce & Gabbanas röda och Sambas blåa ger mig rejäla flash backs från högstadiet och med L'eau par Kenzo vandrar minnena från gymnasiet så sakteliga tillbaka.

44180-45044180-446
Sofias högstadieminnen är kopplade till dessa doftdroppar... Av olika anledningar så kommer jag nog inte använda dessa dofter så mycket i framtiden, högstadietiden är ju en enda lång ångestladdad pubertetskris som man inte gärna påminner sig själv om alltför ofta, hehe... :)

44180-449
Under gymnasiet var det den här fräscha parfymen från Kenzo som gällde, tycker om den än idag!

När man börjar tänka så finns det verkligen extremt många dofter, självklart inte bara parfymer, som framkallar minnen. Lukten av lera framkallar barndomsminnen från när man var ute och härjade i vattenpölar och nyklippt gräs och nypressat hö får mig alltid att känna mig hemma, vart jag än befinner mig i världen.

Men numera är det dock främst faktiskt parfymer som jag lättast kopplar samman med minnen av olika slag. Escada Sport (en stor orange flaska) = Språkresan till Brighton 1998, Elle by Armani = sommaren på Kos 2002, "Dream angels" by VS = Australien 2005. I framtiden så kommer jag nog att minnas min Uppsalatid när jag luktar på parfymer som Be delicious by DKNY och antagligen också min ständiga favo-deo Fenjal!

44180-44544180-444
Jag brukar alltid handla en ny parfym på flyget innan jag reser någonstans, på så sätt så vet man att man kommer förknippa resan med just den parfymen (dessutom är det ju rätt smart att handla parfymer på Taxfree i övrigt...), min första Elle By Armani köpte jag på Landvetter innan jag skulle till Grekland för att jobba och Heavenly bu Victoria Secret inköptes på en mellanlandning på Heathrow när jag var på väg till Australien!

44180-44844180-447

Fenjal måste vara min absoluta favorit-hudvårdserie. Den luktar så otroligt gott och mysigt!! DKNY-parfymen var en julklapp från min pappa, helt otippat så lyckades han köpa värsta goda parfymen till mig som snabbt blev en ny favorit!

Nu när jag åter bor hemma hos mor så snyltar jag ju självfallet på hennes parfymer, jag gillar BLV by Bvlgari skarpt och har lyckats övertala henne att efterskänka den åt mig. Den ger mig verkligen sommar flash backs eftersom jag har snyltat på den de senaste somrarna. Den är underbar tycker ja, en mysig doft liksom!

44180-443



Nu är frågan också vilken doft som jag i framtiden kommer att koppla ihop med min termin i Bryssel, jag funderar på Clean "Fresh laundry" eller kanske någon schysst Escada?


Kommentarer
Postat av: Sara

Samba är såååå högstadiet!!
jag hade också Elle by Armani på gymnasiet och Hugo Boss woman.

jag vill köpa någon ny parfym snart får se vilken det blir.

kram

2006-06-20 @ 17:29:39
Postat av: Johanna

Jag hade också Samba då!! Och dofter kan verkligen påminna en om förr. Även kill dofter kan påminna om en viss person.. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback